Tjena
Säsongen närmar sig och det är hög tid att göra de förändringar i värmesystemet som man gått och smågrunnat på.
För egen del funderar jag på att sätta in en fläktkonvektor. Jag lider nämligen av klent dimensionerad golvvärme i ett utbygge. Fram tills nu har det nyttjats som matrum, och är man en 7-8 personer så räcker golvvärmen. Nu dock matrummet och TV-rummet bytt plats och jag är då rädd för att den befintliga värmen inte kommer räcka när vi sitter 1-2 pers där. Även i det tidigare TV-rummet kunde det ibland kännas lite kyligt, när det var som kallast.
Det bägge rummen är förbundna med varandra via en bred portal och jag har fått för mig att värmen från befintligt elementet till del gick åt för att värma utbygget.
Jag har skissat på två lösningar och nu vill jag gärna ha era kommentarer;
1. I utbygget koppla in en 1500W konvektor på matningen till golvvärmen
2. Byta befintligt element i det som skall bli matrum till en 2500W konvektor.
Med alt. 1 är att värmen kommer direkt dit den ska, men jag är lite orolig för ljudet. Jag vet inte heller om det är görligt/bra att bara jacka på en konvektor på matarledningarna så som jag tänkt mig.
Med alt. 2 blir installationen lättare och risken för störande ljud under TV-tittandet minskar, men kommer värmen att sprida sig ut i det blivande TV-rummet i tillräcklig omfattning, eller kommer den försvinna upp genom trappen som ligger lika långt bort (4m) fast åt andra hållet?
Vad säger ni?
HDSL/Thomas