Varför köper man Coolix ??
Jag köpte Zibro av nedanstående anledningar:
1. Läste i stort sett alla inlägg om Coolix här på forumet och tyckte att det varit alldeles för mycket strul med dessa maskiner. Särskilt att få dem att gå från FP-läge till att börja värma. Att jag sedan har sju mil till närmaste Jula butik gjorde mig också lite tveksam.
2. Köpte min Zibro SC1332 på Cheapy när den såldes för 4995, samma som Coolixen men då finns butiken alldeles i min närhet om något strular.
Jag kanske har haft riktigt tur med min Zibro. Den har fungerat klanderfritt och jag har inget att klaga på än så länge. Den startade snällt vid första försöket. Inget strul med att börja värma från + 7 grader. Det har jag testat vid ett antal tillfällen. Avfrostar helt perfekt både vid normaldrift och FP. Däremot klippte jag bort plastgallret på utedelen direkt vid installation för att undvika problem. Bör väl tilläggas att utedelen sitter väldigt skyddat vilket gjort att nästan ingen snö kommer åt den när det blåser. Om den suttit där mina andra två pumpar sitter kanske jag haft mer problem med avfrostning och fastfrusen snö.
Jag tror att många har haft lite övertro till dessa maskiner om hur mycket de verkligen klarar att värma upp. Pressar dem så mycket det går vilket jag tror sliter mycket på dem och kanske gör att problem uppstår. Min värmer bara en yta på 20 m2 och går inte särskilt mycket. Hoppas att det skall göra att den håller lite längre. Fast det blir ju ett antal start/stopp per dygn som också gör sitt sitt till på slitaget. Men jag tycker att den smyger igång riktigt mjukt vid uppstart. Kompressorn gick tyst och fint även under - 20. Håller tummarna på att den håller ett antal år. I varje fall måste den klara sig över garantitiden.
/ Niclas