Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: zibro sc 1326  (läst 3487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
zibro sc 1326
« skrivet: 02 januari 2011, 16:26:36 »
är det någon som vet hur mångas minus zibro sc 1326 går ner till utan att stänga av
går den fortfarande vid minus 20 grader ?
tacksam för svar

Utloggad Kurgan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc 1326
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2011, 17:10:44 »
kan bara svara för s1326an, men det borde vara i princip samma, den går fortfarande på FP läge iallafall

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: zibro sc 1326
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2011, 17:11:02 »
Icke en aning men det är ju bara att lÃ¥ta den tuffa pÃ¥ sÃ¥ länge det gÃ¥r. Enda sättet att fÃ¥ svar  Thumbsup
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc 1326
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2011, 17:41:28 »
Hej igen
att jag undrar är bara för jag funderar på att köpa en sådan pump
men undrar om den slutar att gå vid -15 eller om den tuffar på ner till -20
och om någon vet hur varm luft det blåser ut vid -15 - respektive -20

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: zibro sc 1326
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2011, 18:41:10 »
Varför köper man en Zibro för? är det priset? Är det Quick Connect
Jämfört med Coolix *vinkar*
Vore kul att veta hur ni tänkte där då?

Nä nu vet jag 405 kwh i Årlig strömförbrukning till 65-90m2
Altså en hyfsat stor villa på 180 m2 skulle kunna klara sig på en 810 kwh
Kanske i runda slänga 1000kr på ett år... eller 83 kr i månaden.
Helt otroligt.


http://www.jemfix.com/jemfix/web/Usermanuals.nsf/va_files/bruksanvisning modeller sc13xx.pdf/$file/bruksanvisning modeller sc13xx.pdf
« Senast ändrad: 02 januari 2011, 19:13:34 av BosseBus »

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: zibro sc 1326
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2011, 09:54:35 »
Varför köper man Coolix ??

Jag köpte Zibro av nedanstående anledningar:

1. Läste i stort sett alla inlägg om Coolix här på forumet och tyckte att det varit alldeles för mycket strul med dessa maskiner. Särskilt att få dem att gå från FP-läge till att börja värma. Att jag sedan har sju mil till närmaste Jula butik gjorde mig också lite tveksam.

2. Köpte min Zibro SC1332 på Cheapy när den såldes för 4995, samma som Coolixen men då finns butiken alldeles i min närhet om något strular.

Jag kanske har haft riktigt tur med min Zibro. Den har fungerat klanderfritt och jag har inget att klaga på än så länge. Den startade snällt vid första försöket. Inget strul med att börja värma från + 7 grader. Det har jag testat vid ett antal tillfällen. Avfrostar helt perfekt både vid normaldrift och FP. Däremot klippte jag bort plastgallret på utedelen direkt vid installation för att undvika problem. Bör väl tilläggas att utedelen sitter väldigt skyddat vilket gjort att nästan ingen snö kommer åt den när det blåser. Om den suttit där mina andra två pumpar sitter kanske jag haft mer problem med avfrostning och fastfrusen snö.
Jag tror att många har haft lite övertro till dessa maskiner om hur mycket de verkligen klarar att värma upp. Pressar dem så mycket det går vilket jag tror sliter mycket på dem och kanske gör att problem uppstår. Min värmer bara en yta på 20 m2 och går inte särskilt mycket. Hoppas att det skall göra att den håller lite längre. Fast det blir ju ett antal start/stopp per dygn som också gör sitt sitt till på slitaget. Men jag tycker att den smyger igång riktigt mjukt vid uppstart. Kompressorn gick tyst och fint även under - 20. Håller tummarna på att den håller ett antal år. I varje fall måste den klara sig över garantitiden. :)

/ Niclas

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: zibro sc 1326
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2011, 22:38:08 »
Hej
tack så mycket för alla svar
nu blir det till att fundera om jag ska köpa en eller ej

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!