Gott nytt år alla,
Hoppas på att få lite goda råd om hur jag ska hantera isbildning på vår värmepump.
Vi värmer övervåningen (ca80kvm) med en Panasonic E9DKE som har fungerat problemfritt i 5 år. Ingen isbildning alls, maskinen är helt ren oberoende av hur kallt eller hur fuktigt det är. Inga driftstopp pga kyla, men självklart minskad effektivitet.
Däremot, undervåningen (ca 110kvm) värms av en Panasonic HE9DKE. Den isar igen fullständigt både i botten, på baksidan och på sidan. Den senaste månaden har jag med tre till fyra dagars intervall avisat maskinen med varmvatten. Min misstanke är att värmekabeln som är installerad i botten är trasig. Frågan är dock om igenisningen på baksidan är typisk för den här maskinen och om jag kan åtgärda med mer värmekabel eller om det kan vara ett maskinfel.
Anmälde servicebehov till vår installatörs-/servicefirma den 15:e december. Dom har mailat en gång och ringt en gång för att kontrollera uppgifterna som jag rapporterade in när jag gjorde felanmälan men har fortfarande inte hört av sig med en tid när tekniker kommer så jag antar att jag får lösa problemet själv.