Alltså när man läser här på forumet så verkar det ju som att Nibe e en skit maskin och bara klabbar hela tiden..
Hade jag läst här innan så hade jag nog fan inte köpt en Nibe.
/Janne
INTE BARA SKIT!
Hej hej Hade varit vänligt av er om ni kunnat ge ett svar av erfarenhet!
TIPS TILL ALLA MED FRÅNLUFTSYSTEM!
STÄNG AV DEN!
När det blir kallare än -4C Stäng av ventilation o kompressor. använd enbart elpatron! ni ska värma upp iskall luft utifrån med golvvärmen, hallåååå???Kunde ingen expert räknat ut den ekvationen lite tidigare???
När kompressorn går sönder, eller köldmediet läckt ut! Stäng av ventilation o använd enbart elpatron!
Tills ni hittat en annan lösning!
Körde enbart med elparon i 12år efter kompressor ras! Vädra korsdrag några minuter!
Jamen säger du? 1500kWh ökning på helåret blev resultatet! Snacka om min förvåning! ca2000:- totalkostnadökning/år. Å va tyst de var! det va det värt!
Fick nu rådet att byta ut min nibe panna då varmvatten läckte ut i avloppet! varför ?? enligt erfaren rörläggare hade dubbel manteln rostat hål på, mycket vanligt fel enligt honom!
Säkerhets ventilen för högt tryck i kärlet för slingorna öppnade hela tiden!!!
Rörläggare:-Du förstår detta har hänt med nästan alla nibe figter system sen 1990!
-Du måste vara den sista som har ett sånt system!
Någon som haft samma råd från sin rörläggare???
Nu är jag en enveten expert ifrågasättare, så jag litar inte alltid till experter!
När jag nu i vårvärmen kapar upp tanken med dubbel mantel och kopparkärl inuti!
(Jag är nämligen skrotgubbe och vill lära mig hur mycket jobb det är för att få ut all koppar i en nibe...)
Döm av min förvåning och respekt för nibes konstuktion!!! hur fint konstruerad, fint matrial dom valt!
Den ser knappt använd ut! Imponerad är jag av nibes med rätta så kallade "R/R".efter 23års drift!
Nu blir jag irriterad.....Vad kan orsaken ha varit.....? Funderar å funderar....hmm säkerhets ventilen funkade ju fint hmm.. gick inte en säkring...hmmm!
Drar nu ut värmepatronen se där! sönderbränd!!!
Lång text blir det!
Skulle vara väldigt tråkigt för alla drabbade under åren, om det bara varit en elpatron som orsakat alla pannbyten!!!
Min fråga till er med erfarenhet av trasiga/delvistrasiga elpatroner!!!
Kan trycket i kärlet öka från 1,2 bar till 1,6 bar bara genom att det blir "någon sorts" gas tillverkning?
Eller VAD???
Svar/Teori från erfarenhet uppskattas!
Mvh Stanley