0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anledningen, som jag har uppfattat det, är att från/retur-diffen i radiatorkretsen då kan svänga ganska mycket vilket påverkar cop negativt, eller har jag uppfattat detta fel?
Att en VP inte förmår jobba bra mot termostater ser jag som ett värmepumpsproblem och inteett termostatproblem...
Citat från: sobris skrivet 02 januari 2011, 14:19:05Att en VP inte förmår jobba bra mot termostater ser jag som ett värmepumpsproblem och inteett termostatproblem...Det var ett ambitiöst inlägg. Har dock lite svårt att se hur det hjälper TS framåt. Hans frågeställning var ju varför temostater anses ickeoptimala av många vp-kunniga, och vad man ska strypa in med istället. Tycker ditt inlägg skulle passa utmärkt i en mer filosofisk tråd om värmepumpars utveckling. I nuläget så är varvtalsstyrda pumpar dyra, och många är nervösa för att de ska ha barnsjukdomar och sämre livslängd. De flesta väljer on-off-pumpar med flytande kondensering, och dyker därför upp här på forat med frågor om hur de ska få pumpen att fungera optimalt. Jag tycker då att det enkla svaret som hjälper dem framåt är att sträva efter fasta instrypningar med delta 5-10°. Ingen har sagt något om att diffen måste vara exakt samma över all raddar. Givetvis ska man ha närmare 5° i rum som kräver mer värme, och närmare 10° i rum där man annars får övervärme. Några få termostater påsatta efter att man hittat balansen och rätt kurva=helt OK.
Hej, jag skulle vilja veta hur det kommer sig att en radiatortemostat typ MMA eller Danfoss karaktäriseras som on/off? Kan någon länka till mer information om det?mvh Bo S
Med rätt styrning är det fullt möjlig att hålla temperatureninom en grad
Om detta ställer till problem för VP (vilket det inte alls behöver göra), så får vi åtgärda detproblemet vid källan..
Citat från: sobris skrivet 03 januari 2011, 12:53:41Med rätt styrning är det fullt möjlig att hålla temperatureninom en gradJag håller helt med, och med rätt styrning menar jag värmepumpens kurva, möjligen kompletterad av en innegivare. Lägger man ner jobbet för att hitta sådan "rätt styrning" så att temperaturen hålls inom en grad, vad behöver du då termostaterna till? Jo, tillfällig övervärme i ett rum pga solinstrålning ed.CiteraOm detta ställer till problem för VP (vilket det inte alls behöver göra), så får vi åtgärda detproblemet vid källan..Och hur ska du åtgärda det? Mycket intresserad att få höra vad i trådskaparens utrustning som kan åtgärda den höga returen som kommer från de avstängda elementen.- - -Jag tycker det känns som att termostater är ett dåligt surrogat för en mer intelligent rumsstyrning som kommunicerar med vp. Visst, i många system händer det att vp-s inställda värmeproduktion inte alltid stämmer med värmebehovet, men radtermostater löser ju bara detta åt ena hållet, de kan strypa om det blir för varmt, men med följden att värmeavgivande ytan och systemvolymen minskas med många start/stopp som följd. Det system som du beskriver, där den övergripande styren skulle hålla temperaturen inom en grad just i mitten av termostatens reglerband, tror jag går att uppnå men det krävs en jäkla massa jobb och finpill. Och återigen, har man uppnått en sådan perfektion, är ju radtermostater hursomhelst onödiga.Vill man betala för ett exakt rumsreglerande styrsystem med större reglerband och feedback till vp-s styrdator så kan man ju göra det. Radiatortemostater är en dålig version av detta, som utvecklats för system utan krav på en viss totaldiff över radiatorkretsen. I tråden, som i de flesta andra på detta forum, gäller det som jag förstått det en standardinstallerad vp. Då tycker jag att det sunda är att tipsa om:1. Skapa flödesmässig balans i radiatorsystemet med fasta instrypningar utifrån samma diff på alla radiatorer.2. Finjustera instrypningen för att kompensera ev. fel i dimensioneringen av rummens raddar relativt till värmebehovet.3. Hitta rätt kurva i vp-s styrdator för att vid alla utetemperaturer hålla jämn innetemperatur.4. I hus där det är svårt att hitta en bra kurva, exempelvis vindkänsliga hus eller hus med stor solinstrålning, installeras en innegivare som påverkar vp-s börtemperatur.5. Radtermostat i ett eller några rum där det ofta blir problem med övertemperaur pga vind eller sol - termostaten då inställd på att strypa vid ett par grader över önskad rumstemperatur.
Hur kan man få hög retur från avstängda radiatorer