Någon som hette O'Toole lär ha sagt att "Murphy was an optimist.". Det uttrycket ligger nära till hands när min trotjänare bryter ihop på em, dagen före nyårsafton med -8 ute. Nästa vardagsmorgon är cirka 84 timmar bort. Min elpatron har på fyra år bara gått för legionella och det vore synd att behöva ändra på det just idag...
Jag tror mig dock ha hittat felet, nämligen kontaktorn för kompressorstart (nr 68 i komponentlistan). Den har strulat någon gång tidigare, vilket yttrat sig som att den inte verkar "bottna" riktigt av sig själv, utan jag har fått trycka till den lite med en skruvmejsel för att den ska klicka till och dras. Styrdatorn tror dock att kompressorn går ändå vilket gör att gradminuterna bara tickar iväg (elpatronen är dock blockerad). Det är dock inte problemet nu.
Från och med för någon timme sen utlöses motorskyddet efter en stunds kompressordrift, vilket jag antar beror på att spänningen på någon fas dippar. När jag mäter spänningen (efter kontaktorn, före MS) med kompressorn igång blir resultatet följande:
L1-L2 352 V
L2-L3 325 V
L1-L3 395 V
Mäter jag L2-T2 (in-ut på samma fas) visas ett spänningsfall på 80 volt. Mycket underligt... Borde väl rimligen vara 0. Det jag skulle behöva lite stöd med är att verifiera felsökningen. Är det något mer jag behöver kolla, eller har jag hittat felet? Nästa steg blir väl att invänta måndag morgon och då ringa Nibe och be dem skicka en ny kontaktor, alternativt ringa en elektriker och se om han har en hemma. Finns väl ingen större chans att få tag på en kontaktor i helgen..? Kan motorskyddet behöva bytas och hur kollar jag i så fall det?