Har en fundering om inblåset från luftvärmepumpen skall gå in i källaren istället.
Har köpt ett hus från -40, tillbyggt -70. Övervåningen är på 90 kvm och "källaren" (typ sutteräng, ena delen är ovan
mark) är på 60 kvm.
Jag skulle vilja ha ett bättre klimat i källaren och har isolerat utifrån med cellplast och satt dit sockelskivor.
Källaren är lite av en "råkällare", golvet är betong direkt på plattan, men jag hade tänkt inreda den med någon
form av golv och ett varmare klimat. Där finns en avfuktare och några elradiatorer som jag använder minimalt.
Det finns också gott om ventiler.
På övervåningen finns en luftvärmepump som blåser in ovanför ytterdörren. Det finns även en gjutsjärnskamin
i en murad spis och 80 cm lösull på vinden. Det finns golvärme i badrum och kök.
Saken är den att det är inget som helst problem att hålla värmen på övervåningen så en fundering är att flytta
inblåset till källaren istället? Trapphuset är öppet ned till källaren och värme stiger ju uppåt så jag funderar på
om det inte borde vara en bra idé? Någon annan som har erfarenhet av detta? Kan det bli fukt- eller annat problem om man skulle göra såhär?