0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har läst någonstans att H-värdet på värmekurvan ska vara under varmvattenstoppet. Är det någon som kan förklara varför...?Efter besök av "energioptimeraren" är mitt varmvattenstopp 54C och H-värdet 61,5C, det verkar ju galet i så fall...
Fast H-värdet har inget att göra med då tillskott behövs.Framledningstemp kan vara mycket lägre än värdet vid H då tillskott börjar shuntas ut.
Men är det så att VP:n orkar själv till en temperatur över VV-temp och tillskottet shuntas ut först då framledningen är över VV-temp så blir det förstås lite problem.
Ska jag då sänka H-värdet eller höja VV-stoppet?Jag har en knäckt kurva efter mitt värmebehov, den vill jag behålla oavsett om jag sänker H-värdet.Vi är fyra i familjen och förbrukar en del varmvatten. Dock har det aldrig tagit slut.
Citat från: Carl N skrivet 30 december 2010, 09:54:37Fast H-värdet har inget att göra med då tillskott behövs.Framledningstemp kan vara mycket lägre än värdet vid H då tillskott börjar shuntas ut.Oavsett när tillskott går in så bör VV-stopptempen vid tillskott vara högre än värmekuevan. Annars får man problem när det blir riktgt kallt...