0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Knut!Jag har likadant värmesystem som du. Funderar i nästan samma banor också!! Skillnaden är att jag funderar på att sätta in en Nibe Fighter 470 i stället. I den finns det ett inbyggt vattenbatteri för till-luften, annars är det samma som F 370. Jag tror att det skulle fungera bra om man har en annan värmekälla också. I mitt fall luft-luft pump och braskamin. Självklart så låter jag gamla "elpannan" ACJn sitta kvar och spetsa med om det skulle behövas.Du kan läsa lite om det i min tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37343.0Det finns ett annat fabrikat som heter Conheat motsvarande Alig VB250l. Där kan man även välja att byta ut sitt el-batteri och sätta i ett vatten-batteri sin befintliga ACJ. Arvika Ventilation & Service heter firman som saluför denna lösning, se hemsidanhttp://www.arvikavent.seVad det gäller varmvatten till ett bubbelbadkar av modell stort så tror dock att du måste ha en extra VVB. Svärfar har en Nibe Fighter 640 och enligt honom så kan de inte använda sitt nya bubbelbad, i varje fall inte om det ska vara tillräckligt varmt!/Unghanse
Det innebär att så jag tänker så värmer jag huset med l/l pump och braskamin. Värmen återvinns i F470 med sina 2 "värmepumps" kw att värma varmvattnet och när det finns överskott värma till-luften så mycket det går. Skulle det inte räcka så spetsar jag med befintliga el-luftvärmen och det har jag inte behövt sedan l/l pumpen installerades och är jag hemma och har lust så eldar jag.Men jag är som du, lite orolig för varmvattnet då man för dagen är van med 300 liter..Jag tror att ditt förslag med ALIG och en F 370 är enklast och mest bekymmersfritt men eftersom du tar bort FTXen (minimastern) så kommer besparingen bli väldigt liten samt om du ska tappa badkaret ofta så kommer den bli ännu mindre. Men du kanske inte byter för att få ner förbrukningen utan att det befintliga systemet är dåligt eller att det inte kommer att räcka till vid utbyggnad?Annars så borde F 750 bli mycket mer ekonomisk då den har mer å ge innan el-patronen går in men då är den väl 25-30 000 kronor dyrare... Har du kollat med ALIG ventilation va de tycker om den kombinationen?