Ska dra frikyla från pannrum till hallen. Kommer gå genom väggen i pannrummet ut till tvättstuga och sen ned i jordkällaren. (kommer bygga in rören) Sen från jordkällaren in i golvbjälklag (eller ev i torpargrunden) vidare till fläktkonvektor. Skulle gissa på att det blir en 10-15 meter.
Vad ska man ha för dimensionering på rör och typ av isolering? Funderar på 15mm kopparrör? Är det för litet?
Är det lämpligt att bygga in och sätta i bjälklag? Kommer inte ha några skarvar där det är inbyggt.
/Henrik
15mm beror ju på hur mkt flöde du ska plocka ut. Är det till EN fläktkonvektor så kan det nog fungera även om jag hade valt 22 mm för detta. Det du kan få "problem" med är att det susar lite i rören pga hög vätskehastighet. Kanske ett mindre problem då rören ligger i bjälklaget och ljuddämpas rätt bra där inne...
Att dölja rör med vatten i är ju alltid lite känsligt. Se till att du kommer åt att kontrollera utrymmet via t.ex inspektionsluckor eller att du lätt kan lyfta bort nån golvplanka eller liknande. Att bygga in det "för gott" rekommenderar jag inte. (börjar det läcka kommer du ångra dig). Sannolikheten att rör utan skarvar läcker är ju liten men...
Själv har jag gjort tvivelaktig dragning mellan våningsplanen med skarvar i mer eller mindre dolt utrymme men alternativen med helt synliga rör var inte tänkbar. Jag kommer åt det bakom en garderarob men inte utan att utrymma den fullständigt och därefter riva ner lite gipsvägg... (om det läcker kommer jag dock se vattnet då det kommer rinna ut på golvet våningen under
)