0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Förbättrar en ackmulatortank både mina sommar- och vinterproblem?
2. Gäller ju större tank desto bättre?
3. Är det någon fördel att koppla varmvattnet som jag skissar? Finns det nackdelar (möjligen ökade knäppningar)?
Jag har hört att man kan lägga naturfiber i gamla hus utan ångspärr o.dyl utan att riskera att det börja mögla. Någon som vet mer?
Citat från: FWK skrivet 30 december 2010, 15:45:40Jag har hört att man kan lägga naturfiber i gamla hus utan ångspärr o.dyl utan att riskera att det börja mögla. Någon som vet mer?På 80talet sprutade man cellelousa fiber (Ekofiber,isodan mfl.) utan ångspärrvid isolering idag rekomenderas alltid att använda ångspärrBäst är att kontakta en isolerfirma så får de räkna på en totalentrepenad
En ideal slingtank borde väl fungera så att när vattnet passerat genom slingan ska det hålla samma temperatur som yttermanteln. Om så är fallet borde väl en slingtank med låt säga en yttermantel på 400 liter och en varmvattenberedare på 300 liter + yttermantel 100 liter ge lika mycket varmvatten?
Den skillnad jag möjligen kan se är att när man tappar ut varmvatten ur varmvattenberedaren kan man koppla tilloppet i botten så att man får vattnet skiktat och på så sätt håller en högre urtappningstemperatur tills man tappat ut alla 300 litrarna. Detta skulle möjligen ge den högre komforten.