0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Min Panasonic NE12-LKE avfrostar sig själv lite väl ofta tycker jag. Var 40-45 minut avfrostar den 5-10 minuter. Det är inte kallare än -7 grader ute iaf. Och varje gång den avfrostar så sjunker innetemperaturen med ca 1,5 grader. Har den på 24 grader och nr3 i fläkthastiget. Orkar knappt 20 grader i v-rum och kök (där den är). Drar konstant kallt förutom när den är på.Kan det vara något fel måntro?
Tack för svaren! Förhoppningsvis kan den göra lite nytta iaf.Men borde en sådan pump greja hela mitt hus? Känns som om säljaren borde få sig en luring tillbaka, så som han lovade guld och gröna skogar... (speciellt då jag sa att jag var intresserad av en Mitsubishi)
Enl min åsikt så måste man ju ändå ha elraddar som backup ...... farligt att lite på enbart en värmepump. Kan inte på rak arm säga hur stor effektskillnad det är på den där mitsun och din pana....... mrn min ganla E12DKE grejjade att värma min sommarstuga ensam (hushållselvärme ej inräknad) ner till -25 förr förra vintern innan jag fick H16 på den, har dock inte testat hur den klarar av det efter utbyte av utedel, den avfrostar dock mycket oftare nu så jag antar att COP har minskat.
Nej men jag överdimensionerade ju kraftigt då jag köpte pumpen, jag menar iallafall enl vad pana sa då så tyckte dom ju i sina glädjekalkyler att en E12a skulle klara +200kvm vilket den kanske gör vid +10C men den temperaturen är ju rätt ointressant. så även om min 12a bara ger kanke cop 1,5-2 vid minus 20 så räckte det till att värma till + 20 inomhus...... ska bli kul att se hur många år panan tuggar på iallafall, den lär ju iallafall vara intjänad vi detta laget. den kostade ca 12k totalt att installera inkl vaccumpump som jag har haft nytta av vid ett flertal tillfällen sen dess.
HejInläggen i denna tråd beskriver ju normalfallet, d v s värmepumpen fixar 6-7 minusgrader. Inget fel på pumpen annat än att den är för liten. Då blir det tätt mellan avfrostningarna.Ett hus byggt 1974 är rätt dåligt isolerat. Det kom ny byggnorm 1975 och sedan en skärpning 1980, det var ett resultat av oljekrisen. Man borde ha en FD35 eller en HE12 i ett sådant hus. Isolera vinden gör stor skillnad, speciellt i 1-planshus. Jag hade åkt raka vägen till bygghandlaren och köpt mineralull och rullat ut på vinden. Välanvända pengar.MVH/Gano