0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur stor är ackumulatortanken är pannan på 25 kw storlek på husvad använder du för ved
Citat från: smurfen72 skrivet 27 december 2010, 20:57:48Hur stor är ackumulatortanken är pannan på 25 kw storlek på husvad använder du för vedHusets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.Pannan är på 28kWAcktanken är på 500 literVeden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.
Citat från: Krokfar skrivet 27 december 2010, 21:02:18Citat från: smurfen72 skrivet 27 december 2010, 20:57:48Hur stor är ackumulatortanken är pannan på 25 kw storlek på husvad använder du för vedHusets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.Pannan är på 28kWAcktanken är på 500 literVeden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.
Citat från: smurfen72 skrivet 27 december 2010, 21:13:36Citat från: Krokfar skrivet 27 december 2010, 21:02:18Citat från: smurfen72 skrivet 27 december 2010, 20:57:48Hur stor är ackumulatortanken är pannan på 25 kw storlek på husvad använder du för vedHusets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.Pannan är på 28kWAcktanken är på 500 literVeden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.Det var värt att fundera på. Ska notera utetemperaturer osv vid nästa eldning. Någon skiktning blir det inte i acktanken eftersom cirkulationspumpen går hela tiden. De ggr jag har kopplat ur den stiger värmen i pannans tank mycket fortare men sjunker väldigt fort när jag kopplar in ackumulatortanken i systemet igen.Temperaturen fördelas då mellan acktanken och pannan så man får ett mitt-i-mellan-värde. Har fnderat på en laddomat men vill först försäkra mig om att pannan är ok.
Citat från: Krokfar skrivet 27 december 2010, 21:29:06Citat från: smurfen72 skrivet 27 december 2010, 21:13:36Citat från: Krokfar skrivet 27 december 2010, 21:02:18Citat från: smurfen72 skrivet 27 december 2010, 20:57:48Hur stor är ackumulatortanken är pannan på 25 kw storlek på husvad använder du för vedHusets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.Pannan är på 28kWAcktanken är på 500 literVeden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.Det var värt att fundera på. Ska notera utetemperaturer osv vid nästa eldning. Någon skiktning blir det inte i acktanken eftersom cirkulationspumpen går hela tiden. De ggr jag har kopplat ur den stiger värmen i pannans tank mycket fortare men sjunker väldigt fort när jag kopplar in ackumulatortanken i systemet igen.Temperaturen fördelas då mellan acktanken och pannan så man får ett mitt-i-mellan-värde. Har fnderat på en laddomat men vill först försäkra mig om att pannan är ok.Laddomat blir bra när du löst problemet med pannan. såg att 28 kw var medelleffekt under 2 tim så pannan ska duga bra till en 500 liters tank har du kollat så keramiken i pannan är hel brukar ge dålig effekt om den är dålig.
Hej krokfar, om din panna vore ok skulle den värma tanken till 90 på max 2 tim.Att det inte skiktar sig i tanken beror på att vattnet du skickar in i toppen har nästan samma temp som vattnet i ack.tanken.skickar du in 90 gradigt vatten stannar det högst upp eftersom varmt vatten har lägre densitet!Vet inte vad du har för fel,men det verkar som nästan all värme går ut i skorsten!Du eldar för kråkorna!Verkningsgrad:<10%
En halvdålig förklaring:Om man eldar med öppet direkt spjäll (tänk om han gör det!) får gaserna lättare väg ut och går betydligt fortareoch är varmare än de annars skulle vara,MEN eftersom krokfar kontinuerligt kyler sin panna från ack.tanken skulle hans rökgaservara 120-140 gr om de passerat alla kylande ytor!Nu är de 200-250vilket betyder att värmen blåser rakt ut! Undrar om krokfar har fått ut askan efter sin jättesotning?Om han har det eldar han med öppet spjäll-nånstans måste energin ta vägen och det är tydligen inte till vattnet!
Citat från: Bensod skrivet 28 december 2010, 22:57:54 En halvdålig förklaring:Om man eldar med öppet direkt spjäll (tänk om han gör det!) får gaserna lättare väg ut och går betydligt fortareoch är varmare än de annars skulle vara,MEN eftersom krokfar kontinuerligt kyler sin panna från ack.tanken skulle hans rökgaservara 120-140 gr om de passerat alla kylande ytor!Nu är de 200-250vilket betyder att värmen blåser rakt ut! Undrar om krokfar har fått ut askan efter sin jättesotning?Om han har det eldar han med öppet spjäll-nånstans måste energin ta vägen och det är tydligen inte till vattnet!Samma tanke har slagit mig så jag kollade upp både det bakre och det främre spjället i pannan och dom ser ut att fungera.Men jag ska låna hem en termometer och mäta värmen som passerar genom rökkanalerna i mannan och se om dom minst är lika högasom rökgaserna vid anslutningen till skorstenen. Är dom det så är det inget fel på spjällen.Jag har även fått tips som att lägga in mer ved vid varje iläggning. Lägger nu i ca: 3 vedträn åt gången.Min acktank får returvattnet inpumpat i botten hela tiden. Vet inte varför, men det känns fel.