Hej! Nåt skumt hände idag, och vill veta om det är pga mina inställningar eller något annat.
Har EcoZenith + EcoAir 107. Just nu har jag 6kW övre + 3kW nedre på elpatronerna. Funkar kanon (har även pysslat med 9kW övre och 0 undre).
Vad som hände: svärmor fick för sig att göra åt en helvetes massa VV (fråga inte...) och drog ner båda tankarna till under 40 grader. Då fick VPn för sig att shunta 100% till övre tank och jobba mot den. -10 ute.
Gick ner och ser att övre panna är VP, nedre är "från". En EcoAir 107 vid -10 mot övre panna med en vidöppen shunt till värmesystemet klarar det inte i vårat hus. Men eftersom VP var inkopplad och ej spärrad så gick inte nedre elpatronen på. Och eftersom den körde aktivt mot övre gick inte övre elpatronen på. Men eftersom den inte kommar att kunna klara värmen själv så kommer övre panna aldrig att nå börvärde.
Och nu när jag väl skrivit såpass mycket kom jag ihåg att det finns maxtider för VP laddning av övre eller nedre tank. Gick och kollade och "Max tid övre tank" står på 20 min. Betyder detta då att efter 20 minuter så går den tillbaks till att ladda nedre och elpatronen kör igång på övre igen? Då kanske det inte är så farligt.