I går, på julafton av alla dagar lade vår värmepump av att producera värme. Timerlampan blinkade. Jag provade att bryta strömmen, slå av och på med fjärrkontrollen med mera, lampan slocknade och den gröna + blå dioden tändes som vanligt. Dock kom ingen luft (vare sig varm eller kall). Bröt strömmen, firade jul hos släktingar och när jag kom hem startade jag pumpen igen. Den fungerade då men under natten slog den av igen och på morgonen blinkade timerlampan orange igen.
Provade samma knep igen men inget resultat. Kollade utedelen och konstaterade att den var riktigt full med is i tråget. Värmekabelns funktion känns lite osäker. Lossade fronten och gick loss med varmluftspickan. Så småningom var all is borta. Provade starta och den levererar nu värme som aldrig förr. Genom forumet så har jag hittat lite tips och genväg till felkoderna. Tror jag gjorde rätt, på min fjärrkontroll fick jag stega mig genom med temperaturknapparna. På H97 pep den hysteriskt. "H97 - Outdoor fan motor mechanism lock" betyder koden. Min tanke är då kan det vara att fläktens rörelse hejdats av all is och detta ställt till problemen? Jag hoppas verkligen att det är så och att det inte är kompressorn som är på upphällningen.
Länk till felkoderna
http://www.lmg.nu/sve/support/felkoder-felsoekning.htmlNågon som känner igen sig??
Per