Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: TE12DKE som strular (strulade?)  (läst 1639 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Poperor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
TE12DKE som strular (strulade?)
« skrivet: 25 december 2010, 17:01:50 »
I gÃ¥r, pÃ¥ julafton av alla dagar lade vÃ¥r värmepump av att producera värme. Timerlampan blinkade. Jag provade att bryta strömmen, slÃ¥ av och pÃ¥ med fjärrkontrollen med mera, lampan slocknade och den gröna  + blÃ¥ dioden tändes som vanligt. Dock kom ingen luft (vare sig varm eller kall). Bröt strömmen, firade jul hos släktingar och när jag kom hem startade jag pumpen igen. Den fungerade dÃ¥ men under natten slog den av igen och pÃ¥ morgonen blinkade timerlampan orange igen.

Provade samma knep igen men inget resultat. Kollade utedelen och konstaterade att den var riktigt full med is i tråget. Värmekabelns funktion känns lite osäker. Lossade fronten och gick loss med varmluftspickan. Så småningom var all is borta. Provade starta och den levererar nu värme som aldrig förr. Genom forumet så har jag hittat lite tips och genväg till felkoderna. Tror jag gjorde rätt, på min fjärrkontroll fick jag stega mig genom med temperaturknapparna. På H97 pep den hysteriskt. "H97 - Outdoor fan motor mechanism lock" betyder koden. Min tanke är då kan det vara att fläktens rörelse hejdats av all is och detta ställt till problemen? Jag hoppas verkligen att det är så och att det inte är kompressorn som är på upphällningen.

Länk till felkoderna   http://www.lmg.nu/sve/support/felkoder-felsoekning.html

Någon som känner igen sig??

Per

Utloggad Rocky_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: TE12DKE som strular (strulade?)
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 20:41:07 »
Du får felkoden när fläktmotorn inte går fritt.
Slå av strömmen och ta bort fronten och häll ljummet vatten men inte direkt på fläktmotorn !
Stå med värmepistol tar bara massa tid.

Utloggad Poperor

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: TE12DKE som strular (strulade?)
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 14:47:29 »
Uppdatering: Pumpen går fortfarande som en klocka efter avisningen. Levererar massor med skön värme. Kan faktiskt inte minnas att den gett så mycket värme tidigare. Kan det vara så att isen i tråget och upp på flänsarna tagit värmeeffekt och att den därför levererat mindre värme fram till jag avisade den?
Hur vet man förresten att mängden kylmedia är tillräcklig? Man blir ju lite nojig när den en gång strulat och man upplevt att bara ha 10 grader inomhus på julafton. Ska när jag känner mig manad och temperaturen är närmare 0 grader undersöka huruvida min värmekabel verkligen fungerar.

Per

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: TE12DKE som strular (strulade?)
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 15:55:22 »
Din felkod är ju klockren om du nu hade massvis med is i tråget, löns inte oroa sig ang. köldmedie om pumpen nu går som den ska.

Kolla upp värmekabeln så att den funkar bara (Ohm mät) och sen är du good to go.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!