Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?  (läst 9533 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« skrivet: 22 december 2010, 23:16:04 »
Tänkte ta in offerter på borrning av en energibrunn i norra delen av Stockholm och är intresserad av lite råd och erfarenheter från er som anlitat någon ni tyckte var bra?

När jag kikade på nätet hittade jag tex Rototec, Stures Brunnsborrning mm.

svara gärna här eller sänd ett PM.
GöranW

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #1 skrivet: 23 december 2010, 11:55:29 »
Hej,

Jag har erfarenhet av den senare du nämner och är nöjd till 100%. Och då har jag höga krav.

Mvh
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #2 skrivet: 23 december 2010, 18:50:27 »
Mälaröarnas  brukar funka bra. *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #3 skrivet: 23 december 2010, 20:55:24 »
Mälaröarnas  brukar funka bra. *vinkar*

Har ocksÃ¥ hört gott om dem. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #4 skrivet: 24 december 2010, 12:24:39 »
Vad lustigt  Thumbsup
jag tänkte gå in och skriva precis denna fråga !
Tack för svaren  tomte::
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #5 skrivet: 24 december 2010, 15:52:39 »
Tack både till er som svart här och direkt till mig. Vore kul om flera kunde dela med sig av sina erfarenheter om brunnsborrare i Stockholms området som det fungerat bra med.

Då tänker jag på att ni blivit nöjda, att de offererat ok, monterat slangar och fyllt i frostskyddsmedel utan smuts i ledningarna samt kommit när de lovat och slutfört arbetet samt gett er borrprotokollet. (Kan tyckas enkelt men vad jag förstår så variera det en del..)

Dela gärna mer er tips om fallgropar man skall se upp med i samband med borrnigen.
GöranW

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #6 skrivet: 24 december 2010, 19:48:17 »
Var med vid slangsättningen. Skriv av längdmärkningen i nederänden på slangen så Du kan se hur lång slang som gått att få ner genom att ochså avläsa överändens markering.
Jag höll pÃ¥ att bli lurad själv pÃ¥ 25 m vid en anläggning i Örebro  En stenflisa satte stopp för tidigt. Borrarn var helsäker pÃ¥ att den var nere. Skulle snabbt skära av slangen. Ville inte diskutera, dÃ¥ tog jag fram värdena och saken var klar. Det blev att köra ner borren en gÃ¥ng till.
Jag reagerade naturligtvis på att det blev mycket slang över. Borrarn förklarade att han alltid tar till slang i extra längd. Men det var inte sant.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2011, 13:12:47 »
Är det någon firma i Stockholm som fördjupar brunnar ?
har 80m djup 115mm idag vill till 190->200m
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2011, 04:18:10 »
Det finns ingen borrare som går ner i gamla hål för risken att fastna eller på annat sätt skada utrustningen är för stor.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2011, 14:12:20 »
Gamla köldbärarslangen går inte att återanvända, tror ingen vill skarva den och stoppa tillbaka den i det fördjupade borrhålet. Kostnaderna för att ta upp slangen, bli av med den och ny slang gör att det verkar vettigare med ett nytt borrhål vid sidan av.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2011, 16:57:58 »
Man får inte ens skarva köldbärar slangen i borrhålet även om jag vet att det förekommer.
För att ens få skarva köldbärar slangar ska man har "plast svets licens för geotermi systen" som det så fint heter och det är det faktiskt inte många borrare som har och ännu mindre som kalibrerar svets utrustningen årligen som lagen kräver.
Ett nytt borrhÃ¥l som kopplas i serie med det gamla hÃ¥let  eller 300 meter slang i marken i serie med det gamla hÃ¥let är min rekomendation.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2011, 10:30:41 »
att borra ett nytt nära det gamla går väl bra ?

Om man inte använder det gamla ? (80m med 30 eller 28mm slang)
Har en tomt med berg i dagen som man får gräva runt (långt och under äppelträd mm.) om jag ska använda det gamla.
nära huset har jag 1,5m till berg.

Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2011, 10:48:06 »
Helst skall nya hålet vara 20 meter bort. Det går också att borra närmare men då bör borrhålet vinklas så att avståndet blir större med djupet.

Är det 30 mm slang måste det nog bli parallellkoppling med nya hålet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2011, 17:31:26 »
Har du bara 1,5 meter till berg så är nog det bästa att borra ett helt nytt hål iom du har så nära till berg.
Misstänker skildnaden i pris blir så liten att ett helt nytt hål blir att föredra.
Det kostar en del att koppla ihop brunnar och har du nära till berg kan slang dragningen ställa till det.
Det bästa är att prata med en borrare som kan se hur det ser ut på plats.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: erfarenhet av brunnsborrare i Stockholmtrakten?
« Svar #14 skrivet: 24 juli 2011, 10:41:49 »
Se "Ny borra med klämda slang". Jag bor i vällingby. Det finns enligt min mening och erfarenhet anledning till att ha läget under kontroll hela tiden. Tyvärr räckte inte ens det till i mitt fall. Jag har anlitat en av ovanstående firmor. Du kan själv bilda dig en egen uppfattning av "Ny borra med klämd slang".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!