Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmeelementen stängs av av sig själv--rummet ej uppvärmd, inget framför termost  (läst 3105 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fryseronyser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Ett värmeelement i lägenheten har aldrig varit varmt. Fick en ny vaktis som kom och fixade det för två dagar sedan. Det blev ljummigt som bäst och näst jag kollade det--en eller två timmar senare--så var det kallt igen. Vaktisen kom igen idag och när han var här så var värmeelementet kokhet. Två timmar senare var det kallt och rummet ej uppvärmd. Alla andra elementen är varma. Finns inget som står nära elementet och blockera termostaten. Varför hände detta? TACK!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Låter som att det skulle kunna vara luft eller skit i ventilen som gör att flödet avstannar.
Har du provat skruva in/ut termostaten mellan dess min och maxvärden några gånger.

Bor du på översta våningen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
samma sak i min sthlm lägenhet.  Dem som äger huset borde fixa expansionen men det skiter dem i huvuddunk.

Man hör att det är för lite vatten i raddarna, luftar  och samma sak om 2 dar knUp

Utloggad fryseronyser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Låter som att det skulle kunna vara luft eller skit i ventilen som gör att flödet avstannar.
Har du provat skruva in/ut termostaten mellan dess min och maxvärden några gånger.

Bor du på översta våningen?

Jag bor ovanför källaren (elementen är helt avstängda där).

Vaktisen sade att han rengjorde i termostaten.

De två rören som är parallella till golvet och leder från väggen till elementet är kokhetta. Då finns det ett rör som går från de parallella rören och upp till termostaten. Detta rör är perpendikulär till de parallella rören och till golvet. Detta rör var kallt. Jag skruvade på mellan min och max och dunkade på elementet. Det perpendikulära röret blev varmt närmast de parallella rören men fortsatt kallt närmast termostaten.

Har luftat det nyss och vattnet kom direkt.


Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Låter som du har ett 1-rörskoppel. Vilket fabrikat? Kolla om du kan höja förinställngen på tilloppsventilen. Men bara lite så du inte stör balansen i övriga systemet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad fryseronyser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Låter som du har ett 1-rörskoppel. Vilket fabrikat? Kolla om du kan höja förinställngen på tilloppsventilen. Men bara lite så du inte stör balansen i övriga systemet.

Danforss Termostat var allt jag såg vad gäller namn.

"höja förinställningen på tilloppsventilen" Jag kanske bör ha förklarat att jag är tjej och pratar inte killspråk ;-)

Termostatens handtag tas av med hjälp av en 6-sidiga verktyg--såsom man får från IKEA. Undra om jag tar av handtaget om värmeelementen skulle stå på max jämnt. Jag har börjat misstänka att det är själva termostaten som det är fel med.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Det är sällan det är termostaten det är fel på. Däremot vanligt att piggen i ventilen innanför termostaten, som har en förmåga att fastna i stängt läge. Särskilt på Danfoss. Iofs tvivlar jag på att det är så i ditt fall. Eftersom den funkar då och då. Tror snarare att den kan vara snålt ställd. Komleterad med lite avlagringar. Försök hitta en liten liten "ikea" nyckel. Ta bort termostaten. Där innanför finns en hylsa som är graderad. Kolla vad den står på.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad fryseronyser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Det är sällan det är termostaten det är fel på. Däremot vanligt att piggen i ventilen innanför termostaten, som har en förmåga att fastna i stängt läge. Särskilt på Danfoss. Iofs tvivlar jag på att det är så i ditt fall. Eftersom den funkar då och då. Tror snarare att den kan vara snålt ställd. Komleterad med lite avlagringar. Försök hitta en liten liten "ikea" nyckel. Ta bort termostaten. Där innanför finns en hylsa som är graderad. Kolla vad den står på.

El-affären i stan har inga IKEA-nycklar. Vad heter dem på svenska? Hexagonal keys på engelska. Jag försöker hitta de på pricerunner.se men vet inte vad de heter. :p TACK FÖR HJÄLPEN!

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
El-affären i stan har inga IKEA-nycklar. Vad heter dem på svenska? Hexagonal keys på engelska. Jag försöker hitta de på pricerunner.se men vet inte vad de heter. :p TACK FÖR HJÄLPEN!

Hexagonal key eller Hex-key är insexnyckel på svenska. Ser ut så här:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c3/Allen_keys.jpg/220px-Allen_keys.jpg
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Investera i en uppsättning i olika storlekar. Kostar 25:- på Biltema...
http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Insex--och-torxnyckelsatser/
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!