Jag tror man skulle behöva lite grundkunskaper om elektronbombning innan man ens försöker förstå vad som är det konstiga. Jag tror jag passar på denna...

Enkelt förklarat: För att det ska uppstå ett "interferensmönster"(vi kan kalla det vågmönster) så måste enskilda partiklar passera båda slitsarna samtidigt. Men en partikel kan inte vara på två ställen samtidigt, eller?
Tänk att du stod med en pistol och sköt kulor genom två springor i din husvägg och det uppstår ett mönster av fem sex springor i väggen bakom.
Det kan bara förklaras av att enskilda kulor passerar genom båda springorna och "interfererar" med med sig själva. Hur kan en kula vara på två ställen samtidigt? Och det otroligaste är att de slutar upp med detta så fort man försöker att mäta eller kolla vilken springa kulorna for genom. Spoooky...
Men också intressant.
//2000
Ps.
Måste kanske lägga till att det inte fungerar med pistolkulor, men principen är den samma. Man har lyckats få fram interferensmönster med förhållandevis stora kolmolekyler. Inom kvantfysiken motsvarar väl det ungefär 9mm pistolkulor.