0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Resultatet här över har jag svårt att tro att det skulle vara ett tvärsnitt av medelsvenskens åsikter?
Digitalrobert. vad får dig att tro att fussionskraften någonsin kommer att bli verklighet? Att kol, olja och uran är ändliga resurser anser väl ca 99,9999% av alla insatta och att klimatförändringarna är en realitet och att de till mycket stor del beror på växthusgaser anser åtminståne 95% av alla forskare (troligen minst 99%) Så var man bör lägga forsknings och utvecklingspengarna tycker jag säger sig själv.
Problemet är väl bara det att de alternativ som är långsiktiga har svårt att slå sig in på en marknad som stora delar av året producerar ett överskott på el från kärnkraften. Hade vi t.ex. haft stor andel biobränslekraftverk hade dessa garanterat inte stått still pga tekniska fel nu när de behövs som bäst. Även vindkrafetn kan i visas fall vara bra påatt balansera elbehovet d.v.s. mer blåst = mer avkylning av byggnader men mer elproduktion.Hade marknaden trott att kärnkrafetn skulle vara färdigavvecklad i år som beslutat så hade det garanterat funnits alternativ.
Digitalrobert. vad får dig att tro att fussionskraften någonsin kommer att bli verklighet?...
...att klimatförändringarna är en realitet och att de till mycket stor del beror på växthusgaser anser åtminståne 95% av alla forskare (troligen minst 99%)...
Citat från: patrik123 skrivet 23 december 2010, 08:06:26Digitalrobert. vad får dig att tro att fussionskraften någonsin kommer att bli verklighet?...Om detta forum funnits på 40-talet och jag hade sagt att människan skulle gå på månen 30 år senare så skulle du ha tvivlat lika mycket på det. 30 år och ca 1000 000 000 000 SEK (ett tusen miljarder) senare stod människan på månen.Finns pengar och incitament så löser sig det mesta som ligger inom rimlighetens gränser.Annars har Toprunner rätt, först ska vi naturligvis bränna av vårt avfall i nya smarta reaktorer... om nu inte Svensk Kärnbränslehantering AB hinner gräva ner avfallet innan vi hunnit besluta om byggnation av de nya reaktorerna.Citat från: patrik123 skrivet 23 december 2010, 08:06:26...att klimatförändringarna är en realitet och att de till mycket stor del beror på växthusgaser anser åtminståne 95% av alla forskare (troligen minst 99%)...God Jul på dig patrik123. tomte::