Jag har en fujitsu ASYA 12 LGC i min sommarstuga som är på 30kvm. Fick min pump installerad i februari och tycker att den vämer dåligt. Jag tycker att den ska värma upp stugan utan problem. Men det tar lång tid för pumpen att komma upp i utblåstemperatur och resulterar i att det tar lång tid att få upp temperaturen i stugan. Jag ställer in LV-pumpen på 19 grader och det ger en inomhustemp på 16 grader i underhållsvärme. När jag kommer till stugan sätter jag den på max temp 30 grader och full fläkthastighet, det resulterar i att det endast ger en temperaur på ca 22grader i rummet brevid efter ca 3h, dörren är naturligtvis öppen. Utetemperaturen har varit runt 10 minusgrader. Jag får inte upp temperaturen mer än så. Stugan är liten på bara 30kvm så jag tycker att det borde gå snabbare att få upp temperaturen samt att jag borde få upp temperaturen strax under 30 garder. Det skall tilläggas att på marken under fujitsu pumpen är det enormt mycket is efter alla avfrostningar.
Jag har mätit upp utblåstemperaturen på fujitsu pumpen till 44 grader vid max fläkthastighet och temperaturen inställd på 30grader, innetemp var då 21 grader. Jag har även provat att mäta upp utblåset i min sanyo hemma i radhuset och den får jag upp till 54 grader. Det skiljer alltså 10 grader mellan pumparna i utblås. Pumparna är likvärdiga med tanke på kW som är på ca 5,6-5,8. Min sanyo klarar utan problem att värma upp min 102kvm i radhuset. Fujitsupumpen klarar inte ens att värma upp mina 30kvm.
Jag har även fått nedisning på min fujitsu på den vänstra sidan om man står framför pumpen på själva plåthöljet. LV pumpen är en som skall klara nordiskt klimat så det är något som inte stämmer
Mina funderingar till expertisen.
Skall inte utblåset vara högre än 44 grader på fujitsu pumpen, vad är normalt?
Nedisningen på vänstra sidan är det något att oroa sig för. Kan man bara hälla kokande vatten på pumpen för att få bort isen. Vad gör man så att det inte händer igen?
Är det verkligen så stor skillnad mellan pumparna sanyo gentemot fujitsu, tänker då på
utblåstempen.
Vad tror ni att det kan vara för fel då jag inte får upp temperaturen i stugan?.
Jag misstänker att det inte tillräckligt med gas i fujitsu pumpen. Kan jag kontrollera detta på något sätt innan jag kontaktar leverantören?