Jag behöver lite råd angående val av pumpstorlek!
Så här ligger det till:
1. Jag håller på och bygger ett tämligen välisolerat enplanshus på 155 m2. Enligt mina u-värdesberäkningar ska toppeffekten ligga på 7,8 kW. Det stämmer tämligen exakt med schablonsiffran 50 W/m2.
2. Jag har en numera outnyttjad vattenbrunn på tomten, med 83 m vattenpelare. Detta har jag tänkt nyttja för bergvärme.
3. Huset ska ventileras på något sätt, mekaniskt. Jag har då tittat på Nibes FLM30. Den torde, om jag läser diagrammet rätt, ge ett tillskott på 1-1,5 kW beroende på kb-temp vid aktuellt luftflöde (dryga 200 m3/h).
Egna slutsatser:
83 m aktivt djup räcker (väl?) till en 4 kW-pump.
4 kW ger en effekttäckningsgrad på ung 50%. Det är väl lite snålt enligt nyare rön, eller hur?
Om jag då ansluter en FLM30 borde jag kunna installera en 5 kW-pump till mitt 83-meterhål? 5 kW ger 64% effekttäckningsgrad. Bättre, men kanske inte nog?
Jag tror inte det skulle vara ekonomiskt försvarbart i mitt fall att borra ett nytt, djupare hål eller att borra ett korthål och koppla samman kollektorerna. Tomten består av berg, så någon extra markslinga är inte aktuell heller.
Råd och synpunkter mottas tacksamt!