0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..
En yttervägg med följande uppbyggnad17mm gran panel300mm gran timmer100mm mineralull (Lambda 0,37 )Träullsplatta 13mmhar ett (ovetenskapligt) U-värde på ca 0,188Tar man bort isoleringen blir (ovetenskapliga) U-vädet ca 0,382Ett gammalt 2-glas fönster brukar ha U värde på ca 3,0 Ett mordernt 2 glas fönster kan ha så lågt som 2,0 med energiglasEtt dåligt 3-glas har u-värde på ca 1,4Ett bra 3-glas har u-värde på ca 0,9-1,0Ett 4-glas fönster kan ha så lågt som 0,6Så en oisolerad timmervägg läcker mer än ett 2-glas fönsterOch en isolerad timmervägg (100mm mineralull) så läcker fönstret mer
Nu är det ganska kallt ute. typ -20 grader. Lägg ut en kartong utanför huset och hoppa ner i den. Du fryser som fan.. förmodligen är det -20 grader i kartongen också eller högst -19 om du ger ifrån dig mycket värme.. Sätt nu en ett 3glas fönster i ena sidan på kartongen... Kommer du frysa mindre??? blir tempen högre??? Jag vill inte tro det. jag skulle tro att det fortfarande är -20 grader i kartongen och att du kommer frysa arslet av dig inom en timma Alltså gav inte 3glas fönstret nån besparing!
4 centimeter mineralull bör ha ungefär samma isolerande egenskaper som ett modernt 3-glasfönster men en vägg består ju av mer än bara isolering. Citat från: Plogbil skrivet 21 december 2010, 20:47:06Nu är det ganska kallt ute. typ -20 grader. Lägg ut en kartong utanför huset och hoppa ner i den. Du fryser som fan.. förmodligen är det -20 grader i kartongen också eller högst -19 om du ger ifrån dig mycket värme.. Sätt nu en ett 3glas fönster i ena sidan på kartongen... Kommer du frysa mindre??? blir tempen högre??? Jag vill inte tro det. jag skulle tro att det fortfarande är -20 grader i kartongen och att du kommer frysa arslet av dig inom en timma Alltså gav inte 3glas fönstret nån besparing!Du skulle frysa även om kartongen var isolerad för det krävs en hel del värme att värma upp kartong och isolering. Poängen med bättre isolering är att det behöver tillföras mindre energi för att hålla kartongen vid en behaglig temperatur.
Citat från: Apan skrivet 21 december 2010, 20:51:59Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..Min tanke också.Men frågan kvarstår.
Citat från: Plogbil skrivet 21 december 2010, 21:04:29Citat från: Apan skrivet 21 december 2010, 20:51:59Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..Min tanke också.Men frågan kvarstår.Om utbyggnaden kräver bygglov/bygganmälan så finns det väl nu för tiden regler som bestämmer hur stor energiförbrukning per m2 man måste dimensionera för, eller har jag fel?
Citat från: purjo__ skrivet 22 december 2010, 09:29:12Citat från: Plogbil skrivet 21 december 2010, 21:04:29Citat från: Apan skrivet 21 december 2010, 20:51:59Bygger man ut så isolerar man väl denna del i modern standard och bra fönster, varför bygga ut med dålig isolering och dåliga fönster? Inte direkt stor prisskillnad..Min tanke också.Men frågan kvarstår.Om utbyggnaden kräver bygglov/bygganmälan så finns det väl nu för tiden regler som bestämmer hur stor energiförbrukning per m2 man måste dimensionera för, eller har jag fel?Ooops... valid point.... det finns ju minimum krav på nybygge.... alltså borde motsvarande finnas för tillbyggnad.3 glas fanns ju redan i mitten på 80talet... kanske tidigare...Läste någonstans att Sverige har Europas strängaste krav på hus isolering vid nybyggnad...Det nämndes att kraven är ekonomiskt oförsvarbara... alltså kostnaden för den sista U sänkningen är för hög mot kWh vinsten En sak vet jag, Sverige har varmare hus från 70-80 talet än det mesta som finns ute i Europa idag....Ja , ja södra Spanien och Italien behöver inte samma isolering... mot kyla