Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CE50 + Extra Varmvatten beredare inställningar.  (läst 1318 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad michael08

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
CE50 + Extra Varmvatten beredare inställningar.
« skrivet: 20 december 2010, 21:27:23 »
Hej.
Bor i ett normalt 1,5 plans villa från 80 tallet och har en CE50 installerad 07 tillsammans med en finsk 100liters Focus varmvatten beredare.
Vi ligger runt 18000kw om året varav hushålls elen ligger relativt högt skulle jag tro med mycket lampor ute, motorvärmare/kupevärmare, munthers avfuktare i grun mm.

Det som jag funderar på hur man skall ställa in CE50 mest optimalt - har som sagt en varmvatten beredare i serie efter CE50 för att täcka varmvatten behovet då vi har ett stort massagebadkar. När vi installerade anläggningen tänkte jag först lägga till en extra accumulator tank men extra kostnaden för installation samt tanken gick inte ihop jämfört med priset vi fick för focusen installerad.

Idag så ligger vi på 55 grader samt vv lågprioritet på CE50 Hysteres varmvatten ligger på 3, tempen på focuse ligger på 60grader så den måste alltså värma vattnet 5 grader med el när den får in vattnet från CE50, vore det bättre att ställa ce50 på 60 grader istället och få sämre COP men slippa el användandet för varmvattnet på focusen.

Någon som har några tips eller har någon liknande installation med extra varmvatten beredare efter CE50?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1864
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 + Extra Varmvatten beredare inställningar.
« Svar #1 skrivet: 20 december 2010, 22:56:36 »
Bara en undran....inte så mycket om din seriekoppling utan om dina andra funderingar

Om du värmer varmvatten med din beredare kan du väl aldrig få bättre COP än 1.0 för den även om det bara är 5 grader vi pratar om.

Att värma dessa 5 grader (från 55 till 60) med CE50 måste väl alltid ge ett bättre COP såvida det inte är elpatronerna som fixar det jämt (eftersom du har låg prioritet på VV så är det sannolikt att det för det mesta skulle vara kompressorn som värmer VV)

Varför skulle det ge sämre COP att ligga på VV 60 grader istället för 55??? Förvisso tar det längre tid att nå dit men det är väl bara första gången? Eller menar du att folk tar längre duschar för att det blir extra skönt med mycket varmvatten och att man därför tenderar att bli "slösaktigare" och att familjen börjar förbruka mera varmvatten för att det finns mer att hämta?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!