Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Dry läge Panasonic luftvärmepump?  (läst 6228 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad symjet

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Dry läge Panasonic luftvärmepump?
« skrivet: 19 december 2010, 11:29:43 »
Kan någon förklara hur Dry-läget fungerar? Ska man ha 20 grader, 16 grader, 8 grader eller ? I manualen står det:
"Temperaturer mellan 16-30  ºC kan väljas. Användning av enheten inom det rekommenderade   temperaturområdet kan göra att energi sparas. LÄGET VARMT : 20 ºC - 24 ºC. LÄGET KALLT : 26 ºC - 28 ºC. LÄGET TORRT : 1 ºC - 2 ºC lägre än rumstemperatur."
??????????????????????

Hälsningar Symjet.

Utloggad Krokodilen

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Dry läge Panasonic luftvärmepump?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2010, 09:23:55 »
Tänker du köra DRY läge mitt i vinterkylan? har du inte torr lugt nog som det är redan?
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad V70tdi

• Kan värmepumpar
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
« Svar #2 skrivet: 25 december 2010, 12:59:40 »
Själva funktionen är väl att vp´n kör kyla och innomhusfukten kondenserar mot det kalla elementet i innomhusdelen.
Ser ingen anledning att köra i torkläget på vintern. Vill jag tex torka kläder så hänger jag bara upp dom en bit från innomhusdelen så torkar dom fort i den varma luften  Thumbsup
Har du däremot ett nybyggt fuktigt hus så hyr eller köp en luftavfuktare i stället det är mångfallt effektivare än att köpa L/V pumpen i torkläge som då samtidigt kyler huset  :(
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad Krokodilen

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 517
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
« Svar #3 skrivet: 25 december 2010, 15:50:09 »
Jo just så fungerar förstås "dry" funktionen.
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?