Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nyfyllt system och ny VP, trycket sjunker rejält varje dag - problem?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nyfyllt system och ny VP, trycket sjunker rejält varje dag - problem? (läst 2035 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
rdm
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 100
Karma +0/-0
rdm
«
skrivet:
19 december 2010, 08:57:07 »
Citera
Hej! Har haft en EcoZenith utan problem i några månader, och nu har vi dockat en EcoAir 107 till den. Huset är från 40-talet med stora element och grova rör. Nu är det så att varje morgon (4 dagar i rad) har jag sett att trycket varit nere runt 0,5 bar. Fyller på och luftar, nästa morgon är det samma igen. Finns en massa luft i övervåningens element när jag luftar.
Dock har jag ingen aning om detta verkligen är normalt. Jag fick ju lufta en hel del när vi installerade EcoZenithen men minns inte att det var såpass mycket trycksänkning. Läckage nånstans eller kan det var pga att vi fyllde systemet med kanske 700-800 liter ganska kallt vatten som nu avger en jäkla massa syrgas? Påverkar det trycket såväl som luftmängden? Ska lägga till att vi har en luftinjektor för vårat avjärningsfilter så nog finns det en hel del luft i inkommande vatten...
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30695
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Nyfyllt system och ny VP, trycket sjunker rejält varje dag - problem?
«
Svar #1 skrivet:
19 december 2010, 10:21:48 »
Citera
Trycket sjunker ju när man luftar, fyll på omedelbart efter luftning.
Det är inte bra om du luftar och sen kör systemet utan tryck, då kan det komma in mer luft.
Sen kommer du behöva lufta systemet ett tag framöver.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
rdm
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
rdm
«
Svar #2 skrivet:
19 december 2010, 10:53:42 »
Citera
Jo, jag fyller på under och efter luftande som behövs.
Dock har jag nu hittat problemet, tyvärr... Var just nere och kollade där VP rören går genom väggen (källarvägg med regler+spånskiva på insidan). Såg inget igår men nu var hela skivan dyngsur.
Antar att det runnit bakom den skivan hela tiden (har Bergo plattor på golvet så man ser inte själva betongen så bra) och nu har det slått igenom. Ringde rörmokaren (söndag, så vetifan när han här av sig), sen rev av isoleringen runt röret där och hittade läckan. Där rören kopplas till flexrören som går till utsidan droppar det rejäla droppar ett par ggr i sekunden. Ser ut som om det är möjligt att kopplingen är snedgängad, så jag rör inget nu och väntar på rörmokaren. Fotade och filmade vad som hänt även, "just in case"...
Och nu när jag tänker på det tror jag isolerkillen dök upp och isolerade över hela skiten innan de släppte på vatten till VPn, så det var ju aldrig testat under tryck heller.
Det är ju själva fan att man ska behöva göra ALLT själv om det ska bli rätt. Nu är ju frågan hur mkt de ska dra av på fakturan för skadan på väggen, får riva ner, sätta up nytt, och måla om... vad vore rimligt? Skulle ta nån hantverkare kanske 4 timmar + resa gissar jag på. Och material förstås...
Loggat
Labold
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 1316
Karma +5/-4
Kön:
Tack till solen!
Labold
«
Svar #3 skrivet:
19 december 2010, 12:04:07 »
Citera
Silvertejp!! Och så kan du sätta lite silvertejp på rörmokarns rygg också som straff så får han riva loss den sjölv när han kommer hem...
Loggat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.
rdm
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
rdm
«
Svar #4 skrivet:
19 december 2010, 13:29:16 »
Citera
Ingen dum ide. Thumbsup
Han dök upp rätt fort, och drog åt kopplingarna rejält, och det verkar ha räckt. Får hålla ett öga på allt innan de isolerar om... sen får vi diskutera ersättning för skada på väggen, men det ordnar sig säkert. Det kunde ju vara ett rör i golven som spruckit eller nåt annat hemskt och sänkte trycket så jag var rätt lättnad när jag hittade detta.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1528
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Rhyme
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info