Jag har gjort de fem inställningarna i
detta inlägg och nu funderar jag på vad man kan göra härnäst.
1) Skillnaden mellan framlednings- och returledningstemperaturJag brukar har en skillnad på 2-3 grader, men har läst någonstans att Nibe rekommenderar 4 grader. Golvvärmeberäkningen gjord av LK Systems är gjord med antagande om 7 grader. Cirkulationspumpen står på högsta läget (III), men ska man gå efter golvvärmeberäkningens värden på max tryckförlust (10.6 kPa) och totalt flöde (820 l/h) så borde det räcka med lägsta läget (I).
Blir systemet effektivare med större skillnad? Borde jag sänka hastigheten på cirkulationspumpen? Vilken skillnad borde man ha?
2) Dygnsändring meny 7.3 och 7.4Har testat lite att sänka temperaturen under natten och på dagtid vardagar. Har då märkt att när börvärdet för framledningstemperaturen sänks så kan det bli så att inte bara elpatronen stängs av men även kompressorn. Det känns inte speciellt bra att ha kompressorn stilla 4-5 timmer per dygn när det minusgrader ute.
Så jag funderar på att koppla in egen reglering som kopplar bort elpatronen strax före och under temperatursänkningen för att se till att det finns vatten för kompressorn att värma. Jag har en extra varmvattenberedare i serie efter 360P:n, så det borde vara ok att varmvattentemperaturen i 360P tidvis håller sig på en låg nivå.
Att det är mer ekonomiskt att se till att kompressorn går så mycket som möjligt är väl en fördel med denna extra reglering, men finns det även en generell fördel med att låta varmvattnet i 360P hålla en lägre temperaturnivå? Blir COP värdet högre av att hålla en lägre varmvattentemperatur?
Skulle det t.o.m. vara vettigt att alltid låta bli att använde elpatronen för att värma upp varmvattnet mer än till t.ex. 45 grader (jämfört med 55 grader som är den normala nivån då elpatronen slås av)? Förutom att man då och då värmer upp till 60 grader för att inte riskera Legionella.