0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
el vattenburet eller luftburet är ingen större skilnad Det beor nog på att det är onormalt kallt ute
Elpannan värmer inte billigare än elradiatorer.Problemet verkar vara att elpannan värmer trots att luftvärmepumpen borde värma - Har jag uppfattat det rätt? Har du termostater på radiatorerna? Har du innegivare kopplad till elpannan? Vart sitter den i så fall och hur är pannan instäld?
Hej!Jag kan nog hålla med om att det låter lite märkligt. Kan inget om detta men kan nivellsystemet dra ur en massa energi ur huset ? Eller har ni något annat som slukar el ? tex. läckande VV-beredare ?Hoppas ni hittar något
Huset behöver nog runt 8kw nu. På 24 timmar blir det typ 190 kwh. VP är enda lösningen, tyvärr. Annars elda ved. Du får investera i en Berg eller jord VP LV går oxå men då får du dimensionera den rejält.
Det finns inget effektivare än elradiatorer om man skall värma med el, inga förluster alls.Däremot blir det ju inga stora förluster i ett vattenburet system heller.Det är inte det vattenburna systemet som gör att det går mer energi.Som jag ser det finns två möjliga bovar, förmodligen båda tillsammans.Nivellsystemet saknar värmeåtervinning?Sulan är oisolerad?Luftvärmepumpen går inte för fullt?Det du skall göra är att börja med att helt stänga alla termostater på radiatorerna ssom sitter i rum som luftvärmepumpen klarar av att värma, dra bara på en radiator åt gången om det blir så kallt ute att luftvärmepumpen inte längre håller värmen på egen hand.Åt nivellsystemet finns inte mycket att göra, annat än att sänka ventilationen, och det kan också kosta dig om det skulle innnebära fuktproblem i sulan.
Jag kan inte förstå på vilket sätt Nivellsystemet skulle kunna påverka elåtgången. Själv så har jag 125 kvm Nivellgolv med endast 50mm underliggande isolering förlagt över en oisolerad platta på mark. Jag har en kanalfläkt som går kontinuerligt året om och drar ut luften under golvet. Jag har inte märkt att det påverkar uppvärmningen nämnvärt. Värmeförlusterna mot marken är endast en bråkdel av vad som man förlorar i väggar, tak och fönster.