0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag snittar fn. på ca 80-85 kWh/dag nu när det är kring -10 ºC, men jag har ett stort hus.
Jag pratade med en nibetekniker, han sa att elpatronslampan lyser då pannan är inställd på att använda elpatron.
Citat från: mbengtson skrivet 17 december 2010, 00:06:36Jag pratade med en nibetekniker, han sa att elpatronslampan lyser då pannan är inställd på att använda elpatron. Det är väl en elpanna du har (Nibe EVC-13 elpanna) Den går väl inte att ställa in på annat att använda elpatron...Förstod verkligen Nibe-teknikern vad du undrade över?Grundproblemet verkar vara att eplannan står för en större del av uppvärmningen än luftvärmepumpen. Mitt förslag:- Kör luftvärmepumpen på max- Stryp ner radiatorerna i de rum där luftvärmepumen värmer så att du får ut värmen till de andra rummen- Ställ ner värmen en aning på elpannan
Jag hade tidigare samma system som du, men insåg att elkassetten(9 kw) skulle ruinera mig. Den var superbekväm, men kostar.Jag monterade då in tre st ll pumpar.Efter ett antal år längtade jag åter efter den go´a, tysta centralvärmen och monterade då in en liten Nibe 2025 luftvatten.Eftersom du har en Nibe evc 13, så skulle en likande inkoppling fungera väl för dej. Elpannan skulle endast jobba när luftvattenpumpen inte förmår värma stugan billigt. 2025 och evc är förberedda för att dockas ihop.
precis som ett gäng ovanstående talare redan noterat -kör värmepumpen på max, och montera termostater på de radiatorer som blir påverkade av värmepumpens värmeavgivning.sedan borde du börja fundera på att skaffa berg eller jordvärme, annars är ju hela kostnaden med att montera in vattenburet till ingen nytta...Sedan att jämföra energiåtgång mellan förra ägaren och dig är heller inte rättvist, de kanske har haft 17 ºC inne och varit nöjda med det.vill du ha tex.22 ºC så blir det en stor skillnad på energiförbrukning