Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Burr...HE9LKE  (läst 33078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #90 skrivet: 09 januari 2011, 19:38:37 »
Jag får ursäkta min oklarhet, det är inte utblåstemperaturen han mätte utan temperaturen på den grova hetgasledningen.
Klockorna på manometerstället är uppmärkta med vilken temperatur denna skall hålla vid det aktuella trycket.
Men på sikt påverkas ju givetvis utblåstemperaturen.

/ Lyckan

Helt okey tänkte att de mäter där men de sade inget och den förre installatören mätt utblåsluften också.

Skall höra vad de säger men klent med 10-15 grader mindre än den gamla, så bäst i test stämmer inte eller så är något fel helt klart, måndags ex :)
//Björn

Utloggad Dalaromeo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #91 skrivet: 12 januari 2011, 11:45:51 »
Sen nya inlägg i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38769.0 tråden, men det har ni väl kommit på.  Kan vara för lite gs i HE9LKE och HE12LKE från fabrik eller för dålig matning tex 214-220v volt mot runt 230v, tips från panasonic. annars så klart något fel på pumpen den skall göra bättre än min gamla HE9DKE som även jag menar.

Minst 25 grader över rumstemeratur skall den klara och det är ju 45 grader om man har 20 och skall den vara bättre eller lika bra som He9DKE inne bär det i alla fall över 50 grader vid+grader och ner mot -7 grader sen tappar den ju,men som sagt - 16 gav sen 46-48 grader, vid testkörning med 30 grader och fläktläge 5 alltså, men är det kallt drar den ju på i autoläge så mycket det går när det behövs och det brukar behövas i detta köldhål :)  Då vet denna tråden åter kommer med vad som löste problemet när det blir klart. //DalaRomeo

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #92 skrivet: 12 januari 2011, 16:00:06 »
Jag tror inte min installatör gjorde någon vacumsugning eller provtryckning.
Hur skulle detta kunna yttra sig?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Falkas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #94 skrivet: 20 januari 2011, 16:33:56 »
Jag pratade med min installatör igår.

Jag: jag är nervös över köldmediet, att det är för mycket eller för litet gas?
Installatör: Det kan aldrig bli för mycket gas, finns en tryckventil för det!

Jag: har läst att 3m är minsta rörlängd, jag har ju bara runt 2?
Installatör: Panasonic tycker att 2 meter går alldeles utmärkt.

Jag är ju totalt okunnig på detta men tycker mig läsa runt här på forumet att han säger det lite "konstigt"?

En annan sak han sa var att utblåstemp på Panasonic mäts alltid på fläktläge 2.

Utloggad NiklasB

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #95 skrivet: 20 januari 2011, 16:48:27 »
Pansonic support skriver,

Vid -2 grader ute bör du få åtminstone 38 grader vid utblåset (vid 30 grader och maximal fläkthastighet)

Är kanske så att denna maskin inte är gjord för att ge så hög temp utan att den ska köras på en jämn lägre temp med hög fläkthastighet och på så sätt få ut mycket värme ändå? Personligen hade jag föredragit högre temp och lägre fläkthastighet även om det skulle innebära lite lite sämre COP. För vem vill ha fläkten på 5:an med det oljudet? Men det är klart, de designar väl för så bra COP värde som möjligt, sen att det stinker i praktiken gör inte så mycket för då är den redan såld..

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #96 skrivet: 20 januari 2011, 16:53:32 »
Falkas,

Ja, då anser han att du är en fullständig idiot!
Självklart kan det bli för mycket köldmedie, det tar då plats där det kan, gör det det i kondensorn (innedelen) så minskar den effektiva arean på lamellpaketet och självklart blir det ett sämre värmeutbyte.

Kräv att få en annan installatör som felsöker är mitt råd!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad direktorn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #97 skrivet: 20 januari 2011, 18:23:26 »
Pansonic support skriver,

Vid -2 grader ute bör du få åtminstone 38 grader vid utblåset (vid 30 grader och maximal fläkthastighet)

Är kanske så att denna maskin inte är gjord för att ge så hög temp utan att den ska köras på en jämn lägre temp med hög fläkthastighet och på så sätt få ut mycket värme ändå? Personligen hade jag föredragit högre temp och lägre fläkthastighet även om det skulle innebära lite lite sämre COP. För vem vill ha fläkten på 5:an med det oljudet? Men det är klart, de designar väl för så bra COP värde som möjligt, sen att det stinker i praktiken gör inte så mycket för då är den redan såld..

Om dom säger att det är normalt så behöver du också skaffa ett duntäcke för att inte frysa när du tittar på dumburken.

Håller med dig, mer värme mindre fläkt.

Funkade på den gamla dke pumpen, borde funka även på dessa nya pumpar.

Direktorn
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 19:14:12 av direktorn »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #98 skrivet: 20 januari 2011, 19:13:37 »
Njae personligen så anser jag nog förstås att mkt värme från pumpen i kombination med högre fläkthastigheter är det allra bästa och effektivaste när det gäller driften av en luftvärmepump, och då menar jag både när det gäller effektiv driftskostnad för pumpen inkl en rekorderlig och jämn värmespridning i större delen av huset. Sen är det ju på det sättet att man med automatik får en lite högre utblåstemperatur från innerdelen med lägre fläkthastigheter likväl som man får en något lägre utblåstemperatur med högre fläkthastigheter men skillnaden i utblåstemperatur mellan t.ex 3:ans och 5:ans fläkthastighet är ganska liten egentligen. Men ser man däremot till värmespridning och värmekomforten inkl besparingspotentialen så är det en väldig skillnad alltså åt det positiva hållet att köra på högre fläkthastigheter ifh till lägre. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #99 skrivet: 24 januari 2011, 21:15:55 »
Falkas,

Har du felanmält till din leverantör?

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Burr...HE9LKE
« Svar #100 skrivet: 01 februari 2011, 20:45:01 »
Falkas.

Kommer du nån vart?
Jag får med största sannolikhet byta ut pumpen mot annat Fabrikat :=)
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!