0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tog in en offert på uppvärmning av swimmingpool med en luftvärmepump. Tillverkaren uppger att 1,8 kW in ger 8,1 kW ut. Det ger en energifaktor på hela 4,5. Är värmepumpens effektivitet så hög att man kan använda en del av dess effekt för att - via lämplig värmemaskin - driva en generator som producerar den elkraft som behövs för att driva pumpen? Det vill säga att skapa något slags halvslutet energiflöde - en självgående "värmehiss" som drivs enbart av värmen i omgivningen? Om jag gör ett överslag, baserat på en del grumlade minnen från KTH, ser det ut som följer: 1 · 4,5 · 0,25 (värmemaskin) · 0,9 (generator) = 1,01. Är detta möjligt?
Eftersom det ej har kommit något svar på teknikfrågan kan vi ta en egna teknikfrågor 1/....Jag har min pool som har en yta av 20m2 vattenyta. Om jag vill ha luften i rummet att värma poolen och den finns i utrymme då jag idag har 30 grader. Vatten ytan är 25 grader. Botten temp är vi säger 1 grad lägre alltså 24 grader. Om jag låter vattnet cirkulera i polen så det är rörelse på vattnet får jag mer uppvärmning av vattnet än om vattnet står still.2/...Om vi ser det som den lag om konvektering så blir ju rummet i bostaden ej uppvärmnd av elementet utom endast ca 10 cm framför dess yta. Men i och med luft stiger då det blir upphettat och sjunker då det blir av kylt så skapas en rotterande flöde av värme runt i rummet. Annars hade vi alla fått sitta mycket närma värmekällan om vi inte skulle frysa vintertid. Är det riktigt?Fenomen om blixten:3/...Jag ställa en fråga. Först påstår jag att blixten ej slår ner utan den slår upp till molnen. Är det rätt?5/...Sen tar vi min öppna spis brinner veden ner eller vad händer?6/....Och då vidare varför blir det svart och förkolnat? (Är det samma som träkol det som blir svart)XXXXXXXX vidare kommer senare XXXXXXXXXXXXX