0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2,5 kW, nä nu blommar löken i Kiruna (inget ont menat Kiruna-bor)! Det måste vara ett väldigt välbyggt och välisolerat hus, låter snarare som en fantasi.Ett hus som bara behöver 3 element att värma upp en yta på 230 kvm, det är ngt annat en mitt 70-tals-hus.Gano, jag tror att du behöver en reality-check, för hur många klarar sig med 2,5kW med den storleken på hus, kanske 1 på 10 husägare - vilket innebär att det inte är normalfallet.Och förresten hur många är det som bara värmer upp till 20 grader. Jag försöker att hålla 22 grader.
Citat från: Gamblern skrivet 26 december 2010, 10:23:132,5 kW, nä nu blommar löken i Kiruna (inget ont menat Kiruna-bor)! Det måste vara ett väldigt välbyggt och välisolerat hus, låter snarare som en fantasi.Ett hus som bara behöver 3 element att värma upp en yta på 230 kvm, det är ngt annat en mitt 70-tals-hus.Gano, jag tror att du behöver en reality-check, för hur många klarar sig med 2,5kW med den storleken på hus, kanske 1 på 10 husägare - vilket innebär att det inte är normalfallet.Och förresten hur många är det som bara värmer upp till 20 grader. Jag försöker att hålla 22 grader.Du läser ju inte vad jag skriver. Jag skrev vid +7 grader. Räknade med en förlustfaktor på 250 W/K. Det är ett normalt direktelshus i Norrland på 230 kvm. Vid -15 växer värmebehovet till 8 kW. Det är du som behöver en reality-check eller möjligen en kurs i energilära nånstans.MVH/Gano
Elak eller?Är inte det finska testet fakta?Men jag skriver också sakligt att det är ifrågasatt(av bland annat dig tydligen).Enligt den finska testen så stämmer inte ditt påstående om att den levererar mest effekt vid -15 ºC, men jag skriver också att man kanske inte kan jämföra dessa test.Så att Psson själv kan bilda sig en egen uppfattning utan att bli påtvingad olika åsikter från märkesbundna forumanvändare.För jag tycker inte att svaren alltid är så raka och enkla och stavas med ett visst märkesnamn, oavsett vilket.Det är kul att det fungerar bra för dig med din modell, men det är lite konstigt med dom förbrukningar du anger, den kan ju knappast ha använts som primär värmekälla och stått för långa prövningar vid sträng kyla med dom förbrukningarna, men Halmstad kanske inte är kallare än så?/ Lyckan
För övrigt kan jag informera att mina 2 Nocrior klarade av att hålla huset uppvärmt till 20 grader inatt trots -20grader (om inte mer, det var -20 när jag vaknade och kollade utetemp/innetemp) med börvärdet inställt på 24 grader och då värmer jag upp hela husetdvs 266 kvm. Jag är i alla fall väldigt nöjd med den prestationen, med tanke på att jag har två öppna tilluftsventiler i källaren ochfrånluftsventilationen på läge 2.MVHGamblern