Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ pump etc...  (läst 1492 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Storlek på pump etc...
« skrivet: 13 december 2010, 23:23:25 »
Hej,

Jag funderar på bergvärme och har dessa förutsättningar. Jag skulle vara väldigt tacksam för kommentarer.

Hus 1 pl (22 grader, trästomme, isolering och tegelfasad) med källare (12 grader, betonghålsten och puts)
Byggår 1955
Stockholm
2 vuxna, 2 barn (3 och 6 år)
Gammal oljepanna CTC Total endast eldrift + LL VP (ej öppen planlösning)
Total förbrukning ~32 MWh (dock ej inräknat det som LL VP ger, 5000 kWh enligt energimyndighetens beräkningsprogram)
2-glasfönster
Ej tilläggsisolerat
100 L radiatorvolym, 2-rör, Lenhovda MR 590 mm höjd
Stort hederligt badkar

Framtida planer:
Tilläggsisolera vind "lite lagom" tjockt
Isolerglas på fönster med kallras
Dränera och tilläggsisolera källare och då höja tempen där till ca 22
Ev. bygga till 2x45 m2 (kanske om 5 år)
Ett litet spa skulle vara trevlig, dessutom lär man få två tonåringar som bor i duschen om 10 år så vv-behovet lär knappast minska ;-)

Vilken storlek på pump ska jag välja. Jag antar att det står mellan en 8 och en 10 kW.
Kommentar om borrdjup? Storlek på UVK? Lösningar för vv-behov (VPB300 eller Thermia G2 eller ...). Jag är tacksam för all info.

  -Andreas

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek på pump etc...
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 23:31:39 »
Storleken på huset är bra att ha...

Och eftersom du redan räknat ut volymen på raddarna så kanske du även har räknat ut totaleffekten på dessa vid dt30?

Vad har du för framledningstemperatur på raddarna vid svinkyla?
« Senast ändrad: 13 december 2010, 23:35:00 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad AndreasX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump etc...
« Svar #2 skrivet: 13 december 2010, 23:38:54 »
Oj, glömde det 90+90 m2.

Ärligt talat vet jag inte max framledningstemp men jag har nog aldrig sätt 50 eller mer, fast kurvan är nog ställd lite låg eftersom huset tempen i huset brukar sjunka någon/några grader.

Eftersom jag har ca 330 sektioner i mina radiatorer och varje sektion ger ungefär 19 W wid DT30 enligt Lenhovdas tabeller (http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/assets/documents/Produktkatalog/Lenhovda_Produktkatalog_2007.pdf) så ger alltså mina radiatorer ut ca 6,3kW om jag fattar detta rätt.

Utloggad AndreasX

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump etc...
« Svar #3 skrivet: 13 december 2010, 23:42:23 »
Mina radiatorer ser ut om Lenhovdas men om det är exakt samma vet jag faktiskt inte, jag har bara antagit det i brist på annat.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Storlek på pump etc...
« Svar #4 skrivet: 13 december 2010, 23:51:04 »
Mina radiatorer ser ut om Lenhovdas men om det är exakt samma vet jag faktiskt inte, jag har bara antagit det i brist på annat.

Klart bättre än inget. Föreslår att du läser lite i denna tråd om effekt på radiatorer och hur en värmepump funkar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37938.0;all

Nu får du vänta på svar från de som sitter på dimensioneringsprogram, jag tror att en 8 lär bli bra till ditt hus, men som sagt, du får vänta. Angående G2 beror det väl på - om ni badar och duschar mest på vintern så G2, om ni badar och duschar mest på sommaren så Duo med MBH - för att nu tala Thermia, finns ju några andra att ta in offerter från...

Föreslår inköp av IR-termometer på Clas Ohlson, plus en rulle med maskeringstejp. Att mäta på raddarna och framledningen innan dimensionering är inte fel, och du kommer ha fin nytta av den sen när du ska trimma in systemet efter att ha shoppat.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!