Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hur använder man pumpen snålast?  (läst 5114 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jossan

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
Hur använder man pumpen snålast?
« skrivet: 13 december 2010, 22:45:19 »
En liten fundering om hur man får ner elkostnaden bäst...

Vi har haft en Mitsubishi sen 2005. Vi har alltid låtit den gå på auto o ca. 20gr....
vilket inte ger någon större värme och den arbetar inte särskilt intensivt.
I år har jag läst lite på nätet och fattat att man hellre ska köra hög fläkthastighet för då sparar man mest pengar
- hur menar de då? Är det för att elradiatorerna inte går på då?
Pumpen värmer bra på vår övervåning (souterränghus) och nu när
det var -10-15 grader så satte jag den på 25grader och fläkthastighet 3 och
då höll vardagsrummet som vi har pumpen i ca 21gr, rummet längst bort som ligger rakt för pumpen 19gr (go värme) o rummet åt sidan
höll 17gr (kylslaget)...har dock ställt radiatorerna så lågt att de inte går på.
Nu när temperaturen är något varmare ute så har vi sänkt till 21gr...något svalare,
men visst blir det "billigare" då? För pumpens elförbrukning - spelar det någon roll
om man håller på o höjer o sänker tempen?

Lite svamliga frågor kanske...men hur får man goast inomhusklimat till
billigast penning? Rusar inte elräkningen iväg nu - trots att vi ändrat på hastighet och temp?
Soutterränghus från 1977. Direkt-el + luft/luft värmepump.

Utloggad Rickard

• Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 32130
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur använder man pumpen snålast?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2010, 08:24:41 »
Några tips från mig.

Stäng av alla elradiatorer som sitter i rum som värmepumpen har en möjlighet att värma.
Även om man drar ned dem rejält så kan de stå och gå liiite till och från, och det kostar kulor som det inte finns någon som helst anledning att lägga ut när du investerat i värmepump.
Skruva igång elradiatorer först när det blir för kallt i något rum, och då bara i just det rummet som inte förmås hållas varmt av värmepumpen.
(Reser ni iväg är det viktigt att du ställer upp elradiatorerna så att de kan ta över om värmepumpen av någon anledning skulle lägga av)

Du MÅSTE köra värmepumpen i läge HEAT, annars riskerar du att den börjar kyla t.ex. vid matlagning eller när ni har mycket folk i huset, i värsta fall kyler den samtidigt som några elradiatorer går för att värma.

Låt inte fläkten gå på auto, utan kör den i manuellt läge med så hög fläkthastighet ni ljudmässigt kan acceptera, ju kallare ute, desto högre fläkthastighet skall ni ha för att värmen skall transporteras så längt som möjligt i huset.

För att få bästa möjliga spridning av värmen: Sätt upp remsor av hushållspapper eller liknande i dörröppningarna som kan "flagga i vinden", prova sedan med olika fläkthastigheter och vinklingar på luftstyrningsspjällen på värmepumpen. Låt varje ny inställning vara i minst 30 minuter innan du avstämmer hur det verkar fungera.
Har du ett rum som är speciellt kallt kan du ju fokusera på att få bäst möjliga luftväxling just till det rummet.

Var inte rädd för att dra upp börvärdet på värmepumpen, så länge den orkar med att värma är det bättre att du har lite varmare i det rum som värmepumpen sitter i än du vill ha, och slipper dra på elradiatorer i avlägset belägna rum.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Oskar P.

• i branchen
  • Antal inlägg: 1024
  • the good old days
« Svar #2 skrivet: 14 december 2010, 20:13:08 »
instämmer helt i rickards inlägg!
det är MYCKET billigare att behöva vrida upp pumpen till 25 grader och låta den jobba för fulla muggar än att gå och slå på ett el-element.. så elementen behövs bara då pumpen trots full snurr inte orkar med.
och som regel behöver man aldrig slå på elementen i samma rum som pumpen, man börjar med rummen längst bort.

Utloggad Jossan

• Nybörjare
  • *
« Svar #3 skrivet: 14 december 2010, 20:25:05 »
Tack för era svar!
Får väl experimentera lite mer med pumpen.

Men hur är det...om man höjer från tex 21 grader till 24 grader drar det mycket mer
på elräkningen då?

En fråga till. Vi har bara genom åren gjort rent filtren genom dammsugning men man
ser ju att metallflämsorna (eller vad det nu kallas) är dammiga...men de sitter ju så
himla tätt så det går ju inte att rengöra nåt nämnvärt. Hur gör man? Läste
någonstans om nåt spray...funkar det?

Utloggad Jossan

• Nybörjare
  • *
« Svar #4 skrivet: 14 december 2010, 21:11:24 »
Sen funderar vi även på att sätta en pump nere...det står ju elementen o flåsar
hela tiden även om de är lågt ställda. Har bifogat två skisser - en uppe och
en nere. Nere är det ju mycket väggar och dörrarna in till rummen är
stängda - in till bodegan kan det stå öppet. Hade det fungerat att sätta
spjäll/ventiler eller annat liknande ex. över dörrkarmen in till tvättstugan
och sen även in till garaget...eller blir det för små öppningar?
Vår trappa är en "öppen" trappa men kommer värmen från fläkten även
att nå övervåningen?
Eller finns det någon annan idé?

Utloggad Rollster

• Antal inlägg: 1270
  • Fullständig Förbränning !
« Svar #5 skrivet: 14 december 2010, 21:19:43 »

Hej !   Ifall du placerar en pump i nedre våning så skall nog alla mellandörrar vara öppna för att det ska finnas nån sorts möjlighet att få värme ut till alla rum .
           Vad har ni för temperaturkrav i nedre våning och i respektive rum ? 

Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2Xförråd=ca 70kvm. Allt värms från och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , Borrhål 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2020 Totalt 10221kwh varav bergvärmens andel är 3339kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad olof00

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Jag älskar värmepumpar!
« Svar #6 skrivet: 14 december 2010, 23:29:07 »
Anledningen till att det är ekonomiskt bra att köra med hög fläkthastighet är den att:

1. Varmluften sprids bättre, du får mindre temp skillnad i huset ( för att få +20 längst bort behöver du inte ha +30 i rummet närmast pumpen. dvs ingen onödigt hög värme i något rum

2.Det är billigare att värme mycket luft till så låg temp som möjligt  istället för att genom lågfläkt värma lite genomströmmad luft till högre temp för att nå samma innetemp. Fläkten i innerdelen drar mkt lite ström, kompressorn i utedelen som höjer temperaturen på gasen till innerdelen drar mkt ström.

mvh Olof

Utloggad Plogbil

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 38
« Svar #7 skrivet: 16 december 2010, 19:14:00 »
För att få bästa möjliga spridning av värmen: Sätt upp remsor av hushållspapper eller liknande i dörröppningarna som kan "flagga i vinden", prova sedan med olika fläkthastigheter och vinklingar på luftstyrningsspjällen på värmepumpen. Låt varje ny inställning vara i minst 30 minuter innan du avstämmer hur det verkar fungera.
Har du ett rum som är speciellt kallt kan du ju fokusera på att få bäst möjliga luftväxling just till det rummet.

Jag fick en grad varmare i hall, kök och badrum genom att använda denna metod. Funkar kalas. Upplever det mycket skönare i hela huset nu.
Såg när jag satte upp "remsorna" att jag hade turbulens mellan vardagsrum och hall innan jag ändrade vingarna.
Så ett litet knapptryck och en liten rörelse på vingarna gjorde hela skillnaden. Jag rekommenderar detta starkt. Thumbsup Thumbsup
Kåk i sörmland byggd av timmer år 1900 men utbyggd på 70 talet till 80m2. MSZ FD35VABH samt en Jötul Kamin i hallen.

Utloggad Oskar P.

• i branchen
  • Antal inlägg: 1024
  • the good old days
« Svar #8 skrivet: 16 december 2010, 19:28:54 »
idag fick jag elräkningen från vattenfall och i kuvertet låg också en broschyr om hur man trimmar in värmesystem, där stod ett par rader om luftvärmepump, att man ska se till att den står i heat-läge och så hög fläkthastighet som möjligt, det är ju bra att informationen når ut till fler.
jag tror det är ganska många som inte kommit på än att det finns andra lägen än auto...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?