Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar CE50, full ventilation blir kallt pÃ¥ vintern...  (läst 2133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanneWirén

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Hoppas att ni experter kanske kan hjälpa mig med nÃ¥gra frÃ¥gor  :)

Jag har lite funderingar kring luftflöde och luftomsättningen i vårt hus, speciellt nu på vintern.
Vi har ett ganska litet hus, ca 110 m2, och en CE50. Det är väl egentligen lite för litet för att CE50 ska
gå optimalt om jag förstått rätt.
Om jag räknar på normen för ventilation (0,35 x husarean (liter/sekund)) får jag på mina 110m2 ca 138m3/h.
CE50 behöver väl 150m3/h för att gå optimalt?

När CE50:an installerades så justerade vent.killarna allt enligt utförligt protokoll.
Bland annat så är fläkthastigheten satt på läge 5, alltså max. Jag kan tänka mig att det är gjort för att få så mycket luftomsättning som möjligt för att få CE50 att gå optimalt.
Problemet som jag känner nu under vintern är att det kan kännas kallt inne, det drar kallt och mycket från friskluftventilerna. Speciellt nu när temperaturen utomhus är 10-15 minus allt som oftast. Det känns som om den får stötta med elpatron mer än den borde pga att det blir kallare inne.

För att det ska bli något behagligare så har jag minskat flödet på friskluftventilerna till hälften ungefär. Då känns det något bättre men ändå inte okej.
Är det möjligt att minska fläkthastigheten någon nivå för att få det behagligare, eller gör man bort sig då?
Vad händer när CE50:an inte får tillräckligt med luft? Går den tyngre, slits den mer, drar den mer ström, sämre COP?

Idag ligger avluften på ca -13 till -15 när den jobbar på max. Det är väl okej?

Mvh Danne
Bytte ut IVT/Autoterm 380 mot en Comfortzone CE 50, installerad 081001. 1 plans hus ca 110 kvm2. Västerås. Total årlig förbrukning 2009 var 12839 kWh. CE50=8476 kWh. H-h el=4363 kWh. Förbrukning 2010 var 13965 kWh. CE50=9634 kWh. H-h el=4331 kWh. Förbrukning 2011 var 12320 kWh. CE50=7435 kWh. H-h el=4885 kWh.
2 vuxna och 2 barn i hushållet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9761
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Funderingar CE50, full ventilation blir kallt på vintern...
« Svar #1 skrivet: 13 december 2010, 22:25:16 »
Har sett flera som ställer ner fläkten så avluften blir neråt -20C på CZ när den går på max. Om man stänger flera friskluftventiler helt eller delvis bör man också sätta ner fläkten men helst inte så mycket att ventilationsflödet blir lägre än det av vp-tillverkaren minsta rekommenderade.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DanneWirén

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har kollat noggrannare i installationsprotokollet som fylldes i när pumpen installerades, och flödet är mätt till 45,4 liter/sek.
Vilket då borde ge 163,4 m3/h.
Detta med fläktläge 5.

Nu har jag testat att köra en vecka med fläktläge 4. Det känns behagligare inne, inte lika dragit och kallt.
Avluften ligger mellan 14-16 minusgrader, och pumpen drar något mindre ström nu enligt separat elmätare.

Jag vet inte om detta är okej eller optimalt med tanke på luftflödet, men pumpen verkar gå lika bra och det känns behagligare inne så jag tänker nog köra vidare på detta läge nu under vintermånaderna så får man se hur det funkar i långa loppet.

/Danne

Bytte ut IVT/Autoterm 380 mot en Comfortzone CE 50, installerad 081001. 1 plans hus ca 110 kvm2. Västerås. Total årlig förbrukning 2009 var 12839 kWh. CE50=8476 kWh. H-h el=4363 kWh. Förbrukning 2010 var 13965 kWh. CE50=9634 kWh. H-h el=4331 kWh. Förbrukning 2011 var 12320 kWh. CE50=7435 kWh. H-h el=4885 kWh.
2 vuxna och 2 barn i hushållet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!