Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur länge kan pumpen hänga med?  (läst 1196 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsa

  • Intresserad
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Glad VP-amatör
Hur länge kan pumpen hänga med?
« skrivet: 21 augusti 2005, 23:55:25 »
Hej på er!
Har haft VP drygt ett år nu och jag är mycket nöjd med den.
Tidigare så hade vi en oljepanna som drog typ 3-3,5 kubik om året och det va ingen höjdare.
Oljepannan var 20 år gammal när vi bytte ut den och den var inte slut men vi ville satsa på något bättre innan den rasade.
Hur länge tror man att en VP av min modell kan hänga med? 20 år, eller är det tombola som avgör om man fått ett bra/dåligt exemplar?
NIBE lämnar ju 6 års garanti och ytterligare 4 år (tror jag) för 1000 kr året.

Vad är den svaga punkten i pumpen? ska man teckna dom extra garantiåren på pumpen?
Jag hade en läcka vid en koppling på köldbärarsidan som en NIBE kille var här och åtgärdade men det ska väl inte påverka i livslängden tycker jag.
Vad tycker/tror ni ? Sc:,h
NIBE F370
Liten villa på 65m² betong platta med golvvärme. Huset byggd 2018.
6 m takhöjd i halva huset andra halvan loft med en elradiator.
Stödeldar med en braskamin Contura 556.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur länge kan pumpen hänga med?
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2005, 09:04:25 »
Hej.
Har just bytt min vp som var insatt -82.
Två begrepp ska man nog skilja på i detta fall:

Teknisk livslängd - Hur länge håller den rent tekniskt. Min funkade fortfarande.

Ekonomisk livslängd - När det finns bättre grejor på marknaden. Ekonomiskt lönande att byta till nytt.

I mitt fall resonerade jag så här: Gammla pumpen funkar men hur länge? Krasch i Januari inte kul. Inget av den gammla värt att ta vara på. Kompressorerna hade dålig (?) verkningsgrad, vvb antagligen på upphällning och kass styrning. Valde att byta rubbet till nytt. Enligt Nibe's beräkningar ca 10000kWh mindre el per år! Kostnad för byte ca 50.000kr.

Det man sätter in i dag är nog ocksÃ¥ förÃ¥ldrad innan den tekniska livslängden är slut (om det är 20-25Ã¥r). Antagligen kommer system med bättre integrering mot alternativa värmekällor och andra tekniska framsteg.  ;)

Hälsningar inte längre Völund
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!