0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sannolikt...saknas det en del gas i den pumpen som du har avfrostningsproblem med. Det kan i sin tur bero på extra långa ledningar eller slarv vid installationen.Kan möjligen oxå bero på att du har kallare runt problempumpen, så att den har svårt att hämta tillräckligt med värme ifrån huset när den frostar av.Slutligen kan det ju vara något fel på maskinen
hej!Jag bor i Sth och installerade 2 st likadana pumpar i min villa i våras.För en tid sedan upptäckte jag att den ena var helt frostig på framsidan=fläktgallret. På dess högra sida (sett bakifrån) var den helt igenisad.Vad säger ni kännare? Vad kan det bero på och vad göra åt det?
Hej!Är det inte samma problem som jag hade att värmeväxlaren ligger för nära ytterplåten då?Se på bilderna i denna tråd och se om det kan stämma.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37597.0;allDen stora skillnaden i ditt första test kan ha berott på att inomhustempen kan ha varit närmare 20 ºC i rummet där den med det lägre mätvärdet satt än den andra. Det vill säga den ena pumpen kan ju ha gått på lägre effekt vid mättillfället.Bättre är att maxa på termostaten och fläkthastigheten till max och vänta en stund så att du ger båda pumparna samma förutsättningar. / Lyckan
Sitter bägge innerdelarna på samma våninsplan?När du kollar utblås tempen, kolla även vad det är för temp ovanför innerdelen.ExempelProblempump = 39,2 i utblås och 26 på inblås tempPump OK = 37,2 utblås och 22 inblås tempI detta exempel så fungerar pump OK lite bättre.(Rätta mig om jag har fel)/Stefan
Känsligt eller inte.Du får kolla hur nära plåten det är, finns det en risk för att en vattendroppe hellre väljer att suga sig fast vid plåten och välja den vägen ner?I mitt fall så låg plåten ända emot värmeväxlaren i överkant, dropparna började då vandra efter plåten och frös fast vartefter, till sist är hela gaveln täckt.När sedan gaveln är täckt så får du en köldvandring från värmeväxlaren till ytterplåten som kyler ner denna ytterligare mot yttertemperaturen, vilket orsakar ytterligare påfrysning.Hur mycket det sen kan ge i effekt är svårt att säga, ytan kanske motsvarar 10-20% av totala ytan av värmeväxlaren. Har svårt att tänka mig gasbrist med dom värdena, visserligen beror det lite på vilken yttertemp du hade, men eftersom temperaturerna inte var så jättehöga så borde du ju haft åtminstonde 10-15 minusgrader./ Lyckan