0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror 13,9 är värmebehovet vid DUT. Det står också max elspets 6,2 kW. Det blir 7,7 kW för pumpen och det låter rimligt. Det blir låg köldbärartemperatur, medel är -2,2.
Nja, det är nog så att de räknar kompressoreffekt + elpatron ger 13,9 kW.
Å andra sidan är väl branschstandard (om detta nu finns i jurisdisk mening) att man anger energitäckningsgrad som hur stor del av totalenergin som kommer från kompressorn? Då kan väl knappast 94% stämma om det är som ni säger, även om siffrorna verkar sammanfalla?
Man har räknat på 75% verkningsgrad på oljan. Borde det inte vara högre - Särskilt om pannan står inomhus så att huset får del av förlusterna? Varför räknar man med 0,4m3 olja som tillskott, men inget eltillskott trots att man räknar på 6,2kW elspets?Är jag förvirrad?
Om beräknad effekt vid DUT -37° är 13,9 kW och rumstemp är +10°, ger det en effekt per m³ om 46 Watt. Ganska lågt även i Stockholm med DUT -18°. Roland....klarar du dig med 46 W/m³ vid DUT och rumstemp +10°?
55 % effekttäckning bör ge runt 94 % energitäckning. Min pump ger också ca 55 % effekttäckning och energitäckningen ligger på ca 97 % men då kör jag tillsatsen manuellt. Det varierar också lite med klimatet. 55 % effekttäckning i ett kustklimat hade gett lägre energitäckning.
Ja, snacka om rörigt!Jag hakar på Labold och undrar om någon på detta forum känner någon vettig människa i Kiruna med omnejd, som skulle kunna åka ut med syrran och kolla igenom det här?
Kära Purjolök!Skulle du kunna svänga förbi hos mig i huset? I så fall kan jag själv åka upp och visa alla papper.
Förresten vad ska du göra däruppe?
Pumpen skulle behöva loggas några dygn när det är kallt ute, alternativt att någon bosätter sig i pannrummet en dag.