Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn pÃ¥frysning !  (läst 1830 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
Ojämn påfrysning !
« skrivet: 08 december 2010, 20:36:07 »
Hejsan !

Vill gärna ställa en fråga angående påfrysning på utedelen. Jag har en Zibro (SC1332) on/off i mitt förråd på 20 m2. Temperaturen är inställt på 17 grader vilket betyder att den inte behöver gå särskilt mycket. Nu när utetempen varierat mellan några minusgrader ner till -15 så går den inte mer än 10-15 minuter åt gången, står stilla 40-50 minuter. Senaste dygnet var det -5 och då har den bara behövt avfrosta 4 ggr under hela dygnet. Vid varje start gör den en liten avfrostning (ca 1 min) innan den börjar ge värme. I varje fall tänds avfrostningslampan. Jag har kollat på utedelen ett antal ggr och kan då se att påfrysningen är lite ojämn. Mindre i botten, mitten och överst, mer på övriga ställen.

Testade för en stund sedan och satte tempen på 30 grader och lät den gå lite längre. Genast började det frysa på på de ställen där det tidigare varit mindre. Den avfrostar perfekt, helt ren efter en ordinär avfrostning. Det bör påpekas att utedelen sitter väldigt skyddad, taketsprånget går helt över den och inte ens när det blåste och snöade som värst hade den någon snö på sig.

Jag har sett detta är fenomen med ojämn påfrysning även på min Sanyo 123 som en enbart går på dellast. När den får jobba lite mer blir även den påfryst över hela förångaren. På min Panasonic E9CKP5 som går alltid har jag nästan aldrig sett detta. Varför blir det så här ??

Mvh / Niclas

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Ojämn påfrysning !
« Svar #1 skrivet: 08 december 2010, 22:15:28 »
för att köldmediet förångas ganska snabbt i förångaren när pumpen går på dellast, hela värmeväxlaren utnyttjas mao. inte.
helt normalt.
och det är inte en avfrostning pumpen gör när den startar upp, jag hade en invest och den gjorde likadant, det är bara en uppvärmningssekvens innan fläkten går igång.

Utloggad E9:an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-1
SV: Ojämn påfrysning !
« Svar #2 skrivet: 09 december 2010, 05:29:17 »
Hejsan !

Tack för svaret. Jag misstänkte också att pumpen inte avfrostar vid uppstart. Var ute och kollade på den igår och kunde inte heller se någon tendens på avfrostning .

Mvh / Niclas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 330
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!