0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Vi har en Nibe fighter 301 från 1996 (installerad 1997) där köldmediat (R22) har läckt ut.Och eftersom det är totalt fyllnadsförbud för R22 så står jag inför ett problem.Finns det ingen möjlighet att fylla med annat media (konvertera) ?Den är helt ok i övrigt så det känns lite hårt att behöva skrota en så pass ny flvp.I dag är kompressorn urkopplad och jag kör bara på el-patronerna.När jag frågat runt lite så får jag antingen inget svar eller rådet att byta till nytt.HälsningarGrönis
Om man tänker hur många som får frånluftspumpar med kataloghusen så är det är konstigt att inte fler hittar hit. Det hade varit roligt veta lite mer om elförbrukning och problemen med dom.
Citat från: gustav skrivet 19 augusti 2005, 23:11:45Om man tänker hur många som får frånluftspumpar med kataloghusen så är det är konstigt att inte fler hittar hit. Det hade varit roligt veta lite mer om elförbrukning och problemen med dom.Hej Gustav,bra idé. Mina föräldrar har ett 1-plans Älvsbyhus på 120 kvm, årsförbrukningen ligger på cirka 12000 kWh (inklusive hushållsel). Värmepumpen är en Nibe Fighter 310 P. Kompressorn har bytts två gånger på sju år, första gången efter 3 år, andra gången för några veckor sedan. Det är därför jag har hittat till det här forumet.Första gången angavs felorsaken vara "läcka i förångaren - kompressorn skurit". Andra gången "kompressorhaveri". Oklart vilken pump de har fått nu, är det den nya från 360P? Finns det något sätt att se skillnad på pumparna?(Edit) Huset ligger utanför Göteborg.mvhRolf
#Gustav,tack för svaret. Jag har lite dålig koll på exakt vad det kostat, det betalas delvis av försäkringen, och delvis lär Nibe täcka materialkostnaderna, i alla fall enligt vad Folksam skriver på sin hemsida. I andra sammanhang talas det om att Nibe "subventionerar" utbyteskompressorerna. Ska återkomma.Jag undrar tre saker:Varför går inte Nibe ut och beskriver exakt vad som är fel i konstruktionen? Alla får ju ändå reda på det förr eller senare, men i mindre smickrande sammanhang, t.ex. från det här forumet.Varför går inte Nibe ut och beskriver exakt vad de gjort för att rätta till detta på nyare modeller? Samma här, informationen kommer ju ändå ut.Och sist: det verkar som att om man råkar ha köpt en av de drabbade årsmodellerna 98-99, så är enda åtgärden från Nibe att sätta i en ny, likadan kompressor, som alltså kommer gå sönder inom några år. Varför? Det kan inte röra sig om så väldigt många installationer - ett par tusen max, om man följer Folksams statistik och antar att samtliga havererat(!) Hade det inte varit bättre att ta fram ett ombyggnadskit för dessa årsmodeller, så man slipper ändlösa diskussioner på internet och i andra sammanhang om Nibes havererande kompressorer. (För att inte tala om att ingen i de drabbades bekantskapskrets och deras släktingar aldrig någonsin kommer köpa en Nibeprodukt eller ens något som börjar på bokstaven N.)mvhRolf