Hej på Er alla
Sitter hemma och Fryser....
Några Fakta:
Frånluftsvärmepump IVT 490 (2005 ) med Cirkulationspump WILO STAR RS 25/6 (mars 2010 )
7 Slingor - totalt ca 440 meter 20mm yttterdiameter på rören. Fördelar sig på följande vis :
slinga 1. 13 meter , nr 2. 50 m , nr 3. 67 m , nr 4. 42m , nr 5. 118 m , nr 6. 90 m , nr 7. 60 m
Fördelare ifrån Giacomini (1992? )- byggår huset.
Trähus med träbjälklag och torpargrund/krypgrund ,1 plan, parkettgolv i samtliga rum 123 kvm totalt
Nu till Pudelns kärna...
Har bristfällig cirkulation i hela systemet ! Inte helt nere men... 42*ut och 22*retur ger inget vidare Delta T ! Detta problem blev markant förra vintern men pga diverse strul med Pannan
sedan vi flyttade in 2005 - Den var då nyligen utbytt på garantin.. sedan inflytt har jag avverkat
tre styrkort och lika många shuntmotorer !! vet jag ej om golvet någonsin har gått helt OK...
Tycker mig dock komma ihåg att golvet var varmare de första åren och om man kände under golvmattorna lagrades värmen där... Idag är det dock ingen skillnad och ordentligt kallt under
tassarna i alla rum - har bara ca 15-17 grader i huset ...
Har haft flera rörmokare här bla för att prova med att byta cirkpump, byta plats på fördelare,
lufta systemet mm (Dessa är ju ett släkte för sig....! ) Ingen verkar ha någon lösning på problemet utan försvinner som harpaltar vid jakten !

Kommentar till bifogade bilder : markering T och R med tusch bredvid fördelare är felaktig - den övre fördelaren är tillopp med injusteringsskruvar , den nedre är Retur med ventiler för rumsgivare..
Några funderingar /Frågor:
*Skall Flödesjusteringen sitta på tilloppssidan på Giacomini ?
*När vi böt plats på fördelarna - dessa satt tvärs om förut - kollade vi i dom efter beläggningar eller dylikt såg rent och fint ut.... Finns det ändå någonting i dom (lösa detaljer eller dylikt ) som kan hindra flödet igenom dessa och skapa problem för cirkpumpen ?
*Har själv försökt att lufta ur slingorna Genom att koppla trädgårdsslang till påfyllnadskopplingar på fördelarna (efter att ha stängt av pannan och isolerat slingorna ifrån vpumpen med avstängningsvreden ) och spolat igenom dessa var och en för sig med start närmast pannan (alla övriga slingor stängda med justerskruvarna ) 3ggr per slinga ömsom varmt vatten ömsom kallt vatten... När jag var klar med samtliga slingor öppnade jag först den längsta och den näst längsta under ca 2 timmar men ingen skillnad på Delta T ! Gör jag rätt ?
* Kan luft ändå stå kvar i slingorna och skapa prolemet med cirkulationen ?
* Kan Shunten ha beckat igen på pannan eller finns det andra kopplingar som kan sättas igen ?
HILF MIR DOCH BITTE !!!! SCHNELL !!!!