Okej.
På plan 1 har jag vattenburen golvvärme. Thermotech.
Med någon sjyst injusteringsventil på matningen? Annars skulle jag nog se till att få till detta när du ändå har mokaren där.
Jag har tre 22 mm CU matningar till plan 2. Två av dessa ska förse 4 raddar var. Matningarna är som sagt 22 mm och ca längd 11 meter per styck. Den tredje matningen skall förse en "pusher" som som förser utbyggnaden på plan 2 med vattenburen golvvärme (ca 25 m2).
De två radiator slingorna blir ca 12 meter styck. Höjd från plan 1 till plan 2 är ca 2.6 meter.
Jag förutsätter att du drar tvårörssystem? Som sagt, för att göra en exakt beräkning måste man veta exakta värden för nedre planet, även om det är golvvärme - längd och dimension på matning, antal slingor, motståndsvärden och längd på dessa, ev. strypningar, kanske ett injusteringsschema från installatören. Har du Push (shunt) så har golvvärmen egen cirkulation och ska inte rberäknas på riktigt samma sätt. Å andra sidan försöker jag bara vägleda dig i vad man ska tänka på, jag kan inte räkna exakt på alla desssa parametrar, men om du vill ha en bättre höftning så rekommenderar jag att du skapar ett nytt ämne med alla fakta i målet, så kanske du kan få hjälp av någon som kan lite bättre. Din röris ska kunna sånt här. Personligen skulle jag (om en röris inte är inblandad), gå med 17 mm till raddarna, men sen som sagt se till att ha injusteringsventiler på samtliga matningar samt förinställbara radventiler. Då har du med en IR-temometer och några timmars jobb alla möjligheter att få till en sjyst balans i systemet i efterhand, utan att behöva tömma systemet igen.