Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Värmekurva 360P
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmekurva 360P (läst 3170 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Krister F
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 33
Karma +0/-0
Krister F
Värmekurva 360P
«
skrivet:
06 december 2010, 17:55:17 »
Citera
Jag blir inte klok på värmekurvor och förskjutning....
Har ett myresjöhus (bor i Umeå) från 2007 med golvvärme i plattan(100m2) och radiatorer på övervåningen(55m2).
Kör med fullt öppna radiatorer men har rumstermostater nere, försöker få kurvan så de alltid är på(fullt flöde)
Justerat flödet i golvvärmen så det blir ungefär lika varmt i rummen nere.
Trodde jag lyckats justera kurva och förskjutning för mitt hus 4+2. Fungerade bra vid -10 till -15.
Då var det lagomt varmt tycker vi, ca 20 grader uppe och nere.
Men nu är det kring -2 grader ute och för varmt inne, alla termostater nere har slagit ifrån.
Vad skall jag göra? Vilken kurva/förskjutning
Värmer även ett garage till ca +7 grader, även där golvvärme och termostat.
Hoppas någon kan hjälpa mig innan jag blir galen
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Värmekurva 360P
«
Svar #1 skrivet:
06 december 2010, 20:11:09 »
Citera
Vid -10 ºC till -15 ºC ute är framledningen ca 36-37 ºC med kurva 4/+2.
Är det sen för varmt inne då det blir varmare ute så är kurvan för flack.
Kurva 5/0 eller 6/-2har ungefär samma framledningstemp vid -10 ºC till -15 ºC ute men lägre framledning vid 0 ºC ute.
Testa först 5/0, är det fortfarande för varmt, ta 6/-2.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Krister F
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Krister F
«
Svar #2 skrivet:
07 december 2010, 20:22:32 »
Citera
Har kurva 5-1 nu och än sålänge verkar det helt ok (vid -6 ute), kompressorn har gått i 13 timmar nu utan avfrostning eller stopp i övrigt och elpatronen går ganska korta stunder.
Någon som vet hur jag effektivast ställer in slingorna i garaget?
Vill ju bara hålla ca 7-8 grader där. Ska jag strypa slingorna eller låta termostaten där sköta jobbet?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29875
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
07 december 2010, 20:53:45 »
Citera
Har golvvärmen där egen fördelare så kan du strypa ganska hårt på returen från fördelaren till att börja med.
Sen är det inte katastrof att styra med termostater eftersom Nibe 360 jobbar med fast kondensering.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Krister F
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Krister F
«
Svar #4 skrivet:
13 december 2010, 20:04:58 »
Citera
Har nu kurva 6-2 och det verkar hyfsat.
Hade kurva 5-0 men då blev det lite kyligt uppe(vid -10 till -12 ute), då jag dum som man ibland är
valde bort några radiatorer då vi trodde vår öppna planlösning skulle sprida värme från nedervåningen...
Kompressorn har haft 13 starter och varit 150timmar i drift på 6,5 dygn. Visst låter det ok?
Men min ovän elpatronen kopplas in lite väl mycket och ibland känns det som alla dess 6kw är för lite....
För när garaget vill ha värme blir returtempen så pass mycket lägre att kompressor och elpatron tillsammans har det tufft, vv-temp sjunker och hämtar sig sällan innan termostaten i garaget slår ifrån igen..
Räcker det med att jag stryper slingorna på garagets fördelare eller behövs mer J***a el?
Har alla termostater inställda nu så att de bara skall slå ifrån om det blir för varmt av sol mm.
Loggat
Krister F
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Krister F
«
Svar #5 skrivet:
26 december 2010, 20:09:17 »
Citera
Men jag får inte till det ändå....
Det blir ok nere där jag har golvvärme, men uppe blir det mellan 18,5-19,5 ibland 20...
Så frågan är ska jag ändra kurvan så det blir ok uppe och sedan mixtra med strypning och shunt för golvvärmen nere?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10195
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
27 december 2010, 14:01:10 »
Citera
Elpatron 6kW i Västerbotten låter lite även om garaget har skaplig isolering och en isolerad bottenplatta. Koppla upp ett par kW.
Sätt upp ett par elradiatorer med bra termostat där det skulle suttit radiatorer enligt husets konstruktionsritning för värmesystemet. Troligen svårt att få en bra värmekomfort som stämmer med ventilation och visst kalldrag från fönsterpartier annars. Då kommer det säkert bli minst 20C uppe också. Öka flödet i slingorna till övervåningen kan möjligen vara ett (nöd-)alternativ.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Krister F
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Krister F
«
Svar #7 skrivet:
27 december 2010, 14:21:49 »
Citera
Har höjt till 7,5kw för ett tag sedan....
Det upplevs inte som kallt där radiatorerna är borta(allrummet uppe, med öppning ner), utan i de tre sovrum där radiatorerna är kvar...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Värmekurva 360P
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1438
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
alvinpalv
rocas
Itec matte
danne824
AÖd
EvertL
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info