Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Värmepumpen nibe 310p slår ifrån
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Värmepumpen nibe 310p slår ifrån (läst 5625 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ture.
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: örebro län
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
Ture.
«
skrivet:
04 december 2010, 19:17:56 »
Citera
Hej! Jag har en NIBE FIGHTER 310P.jag har lite problem med att få värmen att räcka till när det är runt -20 grader. panntempen visar 60grader.och då är det cirka 19grader inne. nu är det -7 ute och panntempen visar 54grader. jag har ett enplanshus på 114m2 byggt 83 förbrukning i november 2200 kw totalt med hhel. då har det varit kallt -20 grader några gånger i slutet av november. en del tror att jag har för små element för att det ska inte behövas så mycket värme på pannan för att få 20grader.
tidigare hadde jag en CTC Master då tyckte jag att det var väldig varmt 22-23 grader när det var över -20grader ute. Huset är ju byggt med frånluft panna så elementen borde ju vara anpassade för det. är det någon som har något förslag. vad har ni för panntempvid -7 grader vid-20 grader
«
Senast ändrad: 21 december 2010, 22:01:39 av Ture s
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29861
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: panntemperatur och framledningstemperatur hög
«
Svar #1 skrivet:
04 december 2010, 19:57:32 »
Citera
Hur varmt det är inne beror på vilken kurva du valt.
Vill du ha varmare får du öka kurvan ett snäpp.
Problemet är att när panntemp blir så pass hög så stannar kompressorn och pannan värmer med endast elpatron.
Antagligen var det samma sak med din CTC Master.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Ture.
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Ture.
«
Svar #2 skrivet:
04 december 2010, 20:06:20 »
Citera
Tack för svaret . jag har ändrat mycket på kurvorna så det tror jag jag har fått in det rätt nu. men jag undrar om det är normalt att jag måste ha kurvan så högt så jag får så hög panntemp, för att få 20 grader inne?
Loggat
V70tdi
Kan värmepumpar
Stad/land: Rö
Antal inlägg: 173
Karma +1/-0
Kön:
V70tdi
«
Svar #3 skrivet:
04 december 2010, 21:06:18 »
Citera
Panntempen på 55-60 ºC stämmer med min 360P för jag vill ju ha ut varmvatten vid behov med
Titta i stället på framledningstemperaturen som du ser i nån av menyerna (minns inte rakt av vilken och kanske det inte är samma på 310 som min 360). Vad du ochså ska titta på om tempen inte räcker till är så du inte har en för låg gräns på max framledningstemperatur. Kurvan ställer du så du får en jämn innomhustemp oavsett årstid. Tar ett tag innan man hittar rätt men sen behöver man inte bry sig om den mer efter det
Loggat
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE
Ture.
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Ture.
«
Svar #4 skrivet:
21 december 2010, 21:57:56 »
Citera
Hej tack för era svar. Nu har jag provat allt, problemet är att när det är så kallt ute mellan -20 till -23 grader så räcker inte värmen till riktigt. för att jag ska få 20-21 grader inne så måste framledningstempen vara mellan 63-65 grader och då blir displayen svart vid 65 grader. jag har sängt kurvan till 9 (skall vara 10 enligt kartan) och förskjutning värmekurva +1. förut när jag hadde förskjutningen så låg så blev det för kallt inne när det blev mildare ute runt -3 grader eller runt 0an. då fick jag höja förskjutningen och sedan sänka den vid kallare utetemp. Sen monterade jag en inomhusgivare och då blev det mycket jämnare värme utan justering.Men problemet kvarstår vid svinkyla. jag har kopplat om pumpen så den går på 9kw. och satt fläckten på plint 3 och ökat cirkulationspumpen til 3.
alla termoster är fullt öppna utan i sovrummet och ventilerna är bytta så inga nålar kärvar.
Huset är på 114kvm enplans med öppen planlösning bygt 84 så pannan borde ju räcka till. Om jag inte bryr mej om att pannan blir svart, den startar själv efter ett tag, kan den ta skada av det om den gör så ofta vid svinkyla?
«
Senast ändrad: 21 december 2010, 22:03:12 av Ture s
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29861
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Värmepumpen nibe 310p slår ifrån
«
Svar #5 skrivet:
22 december 2010, 10:31:49 »
Citera
Oj, är den uppe på 65 ºC.
Det du kan göra är att öka farten på cirkpumpen så kanske den klarar nån minusgrad till innan 65-gränsen nås.
Men det är bättre att den går kontinuerligt än att den stoppar med jämna mellanrum, försök hålla framledningen under 65 ºC.
Du kan sänka farten på fläkten ett snäpp också så behövs lite mindre värme till huset.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
22 december 2010, 11:31:01 »
Citera
Kartan på 310P stämmer inte alls för mig. Använder värmekurva 6 förskjutning +1,
inte
10 -2. Regleringsfelet på kanal 11 gick aldrig ner till "0" innan jag hittat rätt inställningar för huset. DVUT -20C och effektbehov vid DVUT specat till 7,5kW enligt husritningarna. Nu har jag ca 45 framledningstemp vid -20C och MMA-termostaterna på "6", dvs börjar stänga vid +20C och helt stängda vid +22C. Cirkpumpen står på läge 1 (43 Watt) men ska egentligen stå på läge II i mitt hus, men har lite lägre temp i sovrummen på övervåningen. Fläkten tillfälligt lågt ställd när det är kall torr vinterluft men inte så den regelbundet behöver stanna för avfrostning.
Eftersom du skaffat innegivare så är, vad jag kan förstå, ditt hus radiatorsystem inte dimensionerat för att vara ett lågtemperatursystem med max 55 grader framledning. Alltså tilläggsisollera eller byta till större eller sätta upp fler radiatorer. Clas Ohlsson aluminiumfolie bakom nuvarande radiatorer eller elementfläkten kan möjligen vara en snabb lösning?
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Ture.
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Ture.
«
Svar #7 skrivet:
26 december 2010, 15:01:44 »
Citera
Nu efter mycket funderingar och tips så har jag konstaterat att det var för mycket ventilation i huset.
Kanalerna till ventilationen rengjordes och luft flödet ställdes in av vent.firma.
Men det blev nog för mycket ventilation. Så nu har jag ändrat fläkten från 4 -1 och har fortfarande bra sug.
Avfrostnings temp till kompressorn var -1 när det var - 20 grader ute.
Och då kunde jag sänka kurvan så att framlednings tempen låg på 60grader
Och ändå var det 20-21 grader inne så nu verkar det funkar som det ska.
Förut så behövdes det 65 grader och då stängde pumpen av över 65 grader.
Loggat
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #8 skrivet:
27 december 2010, 12:52:37 »
Citera
Tycker att det verkar skumt med dina värden. Jag har exakt samma pump och husstorlek som du. Framledningen kan aldrig bli 60 grader då pumpen har max 53 grader i pannan. Har du kopplat med 6 eller 8-9 kW borde du kunna ha bastu i huset. Fläkten skall vara kopplad på lägsta vintertid. Själv kör jag bara 3 kW tillskott och det har alltid räckt även vid minus 20.
Framledningstemeperaturen borde ligga på under 40. Försök mäta differensen mellan framledning och återledning. Krävs en mätare med extern sensor. Diffen vid - 20 borde vara minst 8 grader. Är den mindre kan du ha för får radiatorer.
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Ture.
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Ture.
«
Svar #9 skrivet:
28 december 2010, 18:04:26 »
Citera
Ok det verkar ju lågt, under 40grader. nu här det -17 grader ute och kanal 2 framledning visar 52grader
och kanal 10 beräknad framledning visar 54 grader. inne tempen är 20.5 grader . kurva 8 förskjutning 0
lev.kopplad till 8kw.som mest när det var -21 grader ute så visade kanal 10 59 grader . då hade jag ändrat till 1 på fläkten.så nu slår den inte av men det är kanske som du säger för små eller för få element, jag har ju en öppen planlösning
Edit: Nu är det -18 grader ute och kanal 2 visar 49 grader och kanal 10 visar 48 grader och nu går endast kompressorn .det verkar som kompresson går mycket längre nu innan elpatronen kopplar in. och det är cirka 21 grader inne det borde ju inte vara helt fel nu?
«
Senast ändrad: 28 december 2010, 22:23:58 av Ture s
»
Loggat
R Göran
Expert på värmepump
Stad/land: Mariefred
Antal inlägg: 208
Karma +0/-1
R Göran
«
Svar #10 skrivet:
29 december 2010, 19:54:40 »
Citera
Några värden:
01 Panntemperatur 46-53 (vid extra varmvatten blir det varmare)
02 Framledningstemp är 40
03 Utetemperatur -15
04 Förångningstemperatur 2
05 Avluftstemperatur 1
06 Kurvlutning 10 (radiatorer)
07 Förskjutning -2
08 Temp, kompressorgivare 43
10 Framledningstemp, bör 40
11 Avvikelse framledning 0
Om man har rätt värme i huset men hög framledningstemp tyder i allmänhet på för få antal radiatorer. T ex att man kör på ett gammalt högtemp system och byter till lågtemp (värmepumpar). Är huset för kallt kan det även tyda på det första men även att cirkulationspumpen inte ger tillfredsställande cirkulation.
«
Senast ändrad: 30 december 2010, 02:40:52 av R Göran
»
Loggat
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1190
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
Zyberdude
Carl N
torbjorn_forsman
Frazze62
värmepumpad
svenske kocken
Staffan9
lubbis
Katalogia
Karlbusen
Kullen21
BergAdde
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info