Hej!
Ser inga mått på hur huset är, men läget ser kärvt ut...
Om man använder en pump så vill man generellt sett placera den så centralt som möjligt, för att erhålla bästa spridning på värmen till angränsande rum.
Och dessutom i så stor volym som möjligt, så att pumpen har tillräckligt med luft att jobba med.
Kammaren ser därför lite liten ut, men det är svårt att avgöra eftersom jag inte vet takhöjd och yta på rummet.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med att "ta tillvara på värmen i köket".
Luftvärmepumpen tar energin utifrån, om innetemperaturen höjs pga yttre faktorer ex eldning så minskar effekten på den eller stängs av helt. Möjligtvis skulle du kunna hitta en pump som har ett rent "fläktläge" som kan hjälpa till att sprida eventuell värme från eldning, men jag tror att det är bättre att låta pumpen användas som den var tänkt, nämnligen som värmekälla.
Det blir nog svårt att klara med en pump, enda lösniningen för att komma så nära som möjligt tror jag dessvärre är mellan eller ovan fönstren i vardagsrummet. Man kan då eventuellt vinkla luftströmmen och få luften att passera ut genom dörröppningarna och förhoppningsvis skapa en luftcirkulation genom rummen.
Jag vet som sagt ingen yta på huset, men den kommer beroende på modell, antagligen att klara uppvärmningen i vardagsrummet, sovrummet, kammaren och köket. Hallen och WC blir det nog sämre med, men lite stödeldning löser nog det.
Jag vet att en luftvärmepump kan skapa vissa olägenheter i ett vardagsrum, men jag har monterat några så med liknande planlösning, utan att det förorsakat allt för stora problem för fastighetsägaren.
Någon annan kan ju se en bättre genialisk lösning, får hoppas på det.
/ Lyckan