0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RaptorBlev lite intresserad av din lösningTänkte skaffa en vattenmantlad kamin och köra mot både acctank och bergvärmepump.Hur är din lösning gjord
Jag är också intresserad av din lösning men behöver mer information typ ritning eftersomjag är en glad amatör. Men förstår om det kanske är lite mkt begärt.Mvh
Jag har byggt systemet så att tanken och kaminen är "huvudvärmekälla" med tanken som hjärta i systemet och sedan dockat in värmepumpen på returen på sekundärsidan om radshunten. Dockad låter som att det är någonting man kommit på i efterhand och gjort som en nödlösning men så är det inte. Det är helt enkelt bästa sättet att koppla om man vill kunna använda kaminen och VP samtidigt + köra flytande kondensering + kunna använda acktanken som volymförstoring när man inte eldar i kaminen och kunna stänga bort volymförstoringen när det blir så kallt att gångtiderna är bra ändå.Man kan koppla vp mot tanken och få det att fungera men jag tycker att det här sättet bör fungera bättre. Det krävs dock lite styr för att få grejerna att lira ihop men det går att göra en lowtech lösning som fungerar skapligt. /Raptor
Citat från: Raptor skrivet 12 januari 2011, 07:22:47Jag har byggt systemet så att tanken och kaminen är "huvudvärmekälla" med tanken som hjärta i systemet och sedan dockat in värmepumpen på returen på sekundärsidan om radshunten. Dockad låter som att det är någonting man kommit på i efterhand och gjort som en nödlösning men så är det inte. Det är helt enkelt bästa sättet att koppla om man vill kunna använda kaminen och VP samtidigt + köra flytande kondensering + kunna använda acktanken som volymförstoring när man inte eldar i kaminen och kunna stänga bort volymförstoringen när det blir så kallt att gångtiderna är bra ändå.Man kan koppla vp mot tanken och få det att fungera men jag tycker att det här sättet bör fungera bättre. Det krävs dock lite styr för att få grejerna att lira ihop men det går att göra en lowtech lösning som fungerar skapligt. /RaptorFörstår jag dig rätt när du menar att du kör värmepumpen direkt mot det vatten som finns i dina radiatorer för att inte behöva värma upp vattnet i acctanken? Minns jag rätt, från en annan tråd, så kör du värmepumpen enbart som en nödraket när du inte eldar. Stämmer det?
Kan man laga mat i kastrull på denna?