0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den ser fasligt lika ut som "cashin", en fransk kamin med samma värden. Hi-tecen är som de flesta andra kaminer idag,naturligtvis bättre än kaminer för 20 år sen men 78% vid gynnsammaste förutsättningar går det troligen att uppnå i en soptunna. Det är naturligtvis svårare att få topprestanda i en kamin där eldstaden är omgärdad av vatten än som tex i "wallterm"med sina 91% och där allt har brunnit färdigt innan den passerar vattenväxlaren.
Termostaten har sin känselkropp i vattentanken och stänger primärluften när vattentanken når ca 83 grader. Sekundärluften tas in via ett spjäll ovanför glasdörren och är både sekundärluft och glassploning. Den är inte keramisk och luften är inte speciellt förvärmd.Jag har inte nödkyla så som beskrivs ovan. Jag har löst det på ett annat sätt.Bra kamin men den sotar lite när den är kall annars sotar den ingenting./Raptor
Man märker att effekten går ner definitivt. Sedan är jag lite tveksam till effekten på. 15 kW till vattnet har man nog bara om man eldar riktigt hårt och kaminen är nysotad. MNär jag hade ett effektuttag på ca 11-12 kW vid - 20 så laddades inte tankn utan allt gick i princip ut på systemet direkt.Regleringen är inte elektronisk, det är kapilärrör, Man ställer termotaten beroende på hur mycket effekt man behöver (om det är direktkopplat mot radkrets) jag har den mot en tank så jag har alltid termostaten fullt öppen.Den är uppbyggd med tankar och inte med rör.En tank på baksidan och jag tror att det är tankar på sidorna också. Mellan sidorna så går det en baffel vågrätt över eldstaden som gaserna måste "gå rund".ganska mycket sotning behövs men det ger bra med värme och är fin rent utseende mässigt./Raptor
Nu kör jag mest värmepumpen. Men jag eldade förra året ca 1-2 ikeakassar om dagen (vi hade ingen annan värmekälla än kaminen) Jag skrapade rent vissa av de värmeupptagande ytorna varje gång jag tände och hela kaminen ca 1 ggr/vecka.Jag är mycket nöjd med kaminen och tanken har varit att ha den som komplement till l/v när det är riktigt kallt. Det klarar den bra men man måste som sagt elda på hårt för att effekten ska räcka till både laddning av tanken och full effekt på radiatorerna../Raptor
....Den är svår att sota på ovansidan av den då det är ganska trångt men det blir aldrig sotigt utan bara aska som lägger sig som ett damm. Jag kör med dammsugare men man blir smutsig om armarna när man gör den sotningen.....