Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad gör "Aidan Multi-Fuel Boiler Stove, 21kW" så bra? (vattenmantlad kamin)  (läst 14682 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Jag försöker hitta en ren vattenmantlad braskamin som man kan ha för att värma huset med. En kamin som inte behöver sota varje vecka och inte släpper ut så mycket illaluktande rök och drar lite med ved. Har sett på olika forum att Aidan Multi-Fuel Boiler Stove, 21kw är populär, http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html

Det står "Hi-tech Secondary Combustion", "..With thermostatic and dual air controls allowing careful control of your fire..", "78% efficiency".

Men vad är det egentligen som gör denna kamin bättre än andra?

Hur är den konstruerad inuti?
Har den förvärmd sekundärluft?
Hur/var tillsätts sekundärluften?
Keramisk inklädd eldstad?

Finns det någon med erfarenhet som kan dela med sig?

« Senast ändrad: 04 december 2010, 09:13:37 av JohanEO »
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad gör "Aidan Multi-Fuel Boiler Stove, 21kW" bra?
« Svar #1 skrivet: 04 december 2010, 08:45:14 »
Sorry men vet ej, men undrar dessa kaminer, hur ansluts dessa i efterhand? Vart ansluts rören? Svårt och sätta denna i vardagsrummet och dra rör, eller?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Vad gör "Aidan Multi-Fuel Boiler Stove, 21kW" bra?
« Svar #2 skrivet: 04 december 2010, 09:02:32 »
Jo, det kan ju vara lurigt men inte omöjligt. Jag har redan framdraget rör i plattan mellan acktank och kamin. Det man behöver är framledning och retur (22-28mm isolerade kopparör, beror på längd och hur kraftig pump man har). Kallvattenanslutning och spillvattenrör till övertempskyddet. Spillvattenröret drar man till närmsta avlopp. Borde funka att bara dra det ut genom väggen också. Kabel mellan termostat vid kamin och laddomat vid tank.

Jag har redan en vattenmatlad kamin men den är av väldigt enkel konstruktion med kass förbränning och sotar mycket. Letar efter en annan.

Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad claese

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Den ser fasligt lika ut som "cashin", en fransk kamin med samma värden. Hi-tecen är som de flesta andra kaminer idag,naturligtvis bättre än kaminer för 20 år sen men 78% vid gynnsammaste förutsättningar  går det troligen att uppnå i en soptunna. Det är naturligtvis svårare att få topprestanda i en kamin där eldstaden är omgärdad av vatten än som tex i "wallterm"med sina 91% och där allt har brunnit färdigt innan den passerar vattenväxlaren.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Termostaten har sin känselkropp i vattentanken och stänger primärluften när vattentanken når ca 83 grader. Sekundärluften tas in via ett spjäll ovanför glasdörren och är både sekundärluft och glassploning.
Den är inte keramisk och luften är inte speciellt förvärmd.
Jag har inte nödkyla så som beskrivs ovan. Jag har löst det på ett annat sätt.

Bra kamin men den sotar lite när den är kall annars sotar den ingenting.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hur har du löst nödkylan?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Jo du, Wallterm är väl de vattenmantlade kaminernas Rolls-Royce när det gäller verkningsgrad. En sån skulle man ha.

Den ser fasligt lika ut som "cashin", en fransk kamin med samma värden. Hi-tecen är som de flesta andra kaminer idag,naturligtvis bättre än kaminer för 20 år sen men 78% vid gynnsammaste förutsättningar  går det troligen att uppnå i en soptunna. Det är naturligtvis svårare att få topprestanda i en kamin där eldstaden är omgärdad av vatten än som tex i "wallterm"med sina 91% och där allt har brunnit färdigt innan den passerar vattenväxlaren.
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Genom att ha påfyllningen till systemet kopplad direkt mot kaminen. Bara att öppna den om det skulle hända något. Avledning sker ju via SÄV pga övetryck.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Termostaten har sin känselkropp i vattentanken och stänger primärluften när vattentanken når ca 83 grader. Sekundärluften tas in via ett spjäll ovanför glasdörren och är både sekundärluft och glassploning.
Den är inte keramisk och luften är inte speciellt förvärmd.
Jag har inte nödkyla så som beskrivs ovan. Jag har löst det på ett annat sätt.

Bra kamin men den sotar lite när den är kall annars sotar den ingenting.

/Raptor


Tack för svaren Raptor.
Den inbyggda regleringen verkar ju väldigt bra. Är den elektronisk? Hur fungerar det i praktiken, får du gå och justera draget många gånger eller är den självgående?

Hur ofta sotar du ur den? Märker du att effekten går ner innan du sotar den?
Kan du säga något om hur den ser ut inuti?

Finns det bafflar som styr röken runt vattenrör inuti kaminen?
Eller är det tvärtom, rökrör som går genom en vattenbehållare (värmeväxlare)?
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Man märker att effekten går ner definitivt. Sedan är jag lite tveksam till effekten på. 15 kW till vattnet har man nog bara om man eldar riktigt hårt och kaminen är nysotad. MNär jag hade ett effektuttag på ca 11-12 kW vid - 20 så laddades inte tankn utan allt gick i princip ut på systemet direkt.
Regleringen är inte elektronisk, det är kapilärrör, Man ställer termotaten beroende på hur mycket effekt man behöver (om det är direktkopplat mot radkrets) jag har den mot en tank så jag har alltid termostaten fullt öppen.
Den är uppbyggd med tankar och inte med rör.
En tank på baksidan och jag tror att det är tankar på sidorna också. Mellan sidorna så går det en baffel vågrätt över eldstaden som gaserna måste "gå rund".

ganska mycket sotning behövs men det ger bra med värme och är fin rent utseende mässigt.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Tack för informationen.
Själv har jag en Kratki Zuzia 15kw (vattenmantlad). Den får jag sota minst en gång per vecka om jag eldar en rågad bananlåda per dag. Jag eldar tills jag märker att  effekten går ned. Eldar med ordentligt drag i skorstenen.
Hur mycket ved gör du åt och hur ofta sotar du?

Man märker att effekten går ner definitivt. Sedan är jag lite tveksam till effekten på. 15 kW till vattnet har man nog bara om man eldar riktigt hårt och kaminen är nysotad. MNär jag hade ett effektuttag på ca 11-12 kW vid - 20 så laddades inte tankn utan allt gick i princip ut på systemet direkt.
Regleringen är inte elektronisk, det är kapilärrör, Man ställer termotaten beroende på hur mycket effekt man behöver (om det är direktkopplat mot radkrets) jag har den mot en tank så jag har alltid termostaten fullt öppen.
Den är uppbyggd med tankar och inte med rör.
En tank på baksidan och jag tror att det är tankar på sidorna också. Mellan sidorna så går det en baffel vågrätt över eldstaden som gaserna måste "gå rund".

ganska mycket sotning behövs men det ger bra med värme och är fin rent utseende mässigt.

/Raptor
« Senast ändrad: 05 december 2010, 21:08:35 av JohanEO »
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Nu kör jag mest värmepumpen. Men jag eldade förra året ca 1-2 ikeakassar om dagen (vi hade ingen annan värmekälla än kaminen) Jag skrapade rent vissa av de värmeupptagande ytorna varje gång jag tände och hela kaminen ca 1 ggr/vecka.
Jag är mycket nöjd med kaminen och tanken har varit att ha den som komplement till l/v när det är riktigt kallt. Det klarar den bra men man måste som sagt elda på hårt för att effekten ska räcka till både laddning av tanken och full effekt på radiatorerna..

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Nu kör jag mest värmepumpen. Men jag eldade förra året ca 1-2 ikeakassar om dagen (vi hade ingen annan värmekälla än kaminen) Jag skrapade rent vissa av de värmeupptagande ytorna varje gång jag tände och hela kaminen ca 1 ggr/vecka.
Jag är mycket nöjd med kaminen och tanken har varit att ha den som komplement till l/v när det är riktigt kallt. Det klarar den bra men man måste som sagt elda på hårt för att effekten ska räcka till både laddning av tanken och full effekt på radiatorerna..

/Raptor


Då gör vi nog åt ungefär lika mycket ved. Kör också min kamin som tillskott till värmepump. Har acktanken dockad till en Nibe 360 frånlufts vp som går på kompressor för jämnan.

Det är rätt bökigt att sota min kamin eftersom man ska upp emellan vattentuberna vilket är väldigt trångt, se bifogad bild. Är det någon som har en tvärsnittsbild på en "Aidan multi-fuel boiler" så man ser hur den är uppbyggd inuti? Raptor, på din beskrivning verkar det som Aidan är mycket mer öppen inuti, den där baffeln du pratade om, går den att ta bort?
« Senast ändrad: 07 december 2010, 07:11:29 av JohanEO »
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
Nej, baffeln som ligger diagonalt (sett från sidan) med högsta punkten framåt och lägsta mot rökröret är vattenfylld så den tar man inte bort. Den bildar en värmeupptagande yta som elden och gaserna måste går runt. Den är svår att sota på ovansidan av den då det är ganska trångt men det blir aldrig sotigt utan bara aska som lägger sig som ett damm. Jag kör med dammsugare men man blir smutsig om armarna när man gör den sotningen.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
....Den är svår att sota på ovansidan av den då det är ganska trångt men det blir aldrig sotigt utan bara aska som lägger sig som ett damm. Jag kör med dammsugare men man blir smutsig om armarna när man gör den sotningen.....

Där har vi nog lite av svaret. När jag sotar min kamin är det tjockt med svart sot som man blir kolsvart utav. Du har bara aska vilket borde bero på effektivare sekundär förbränning (pga tillsatsen av sekundärluft). Jag har bara primärluft underifrån vilket gör att jag lätt får sotande låga. Vore väldigt intressant om du kunde göra en tvärsnittsbild som visar hur primär/sekundär kommer in samt hur den där baffeln sitter.... Kanske kan jag modifiera min kamin eller också får det bli en ny...
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!