Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brunn för grundvatten VP  (läst 2150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Brunn för grundvatten VP
« skrivet: 02 december 2010, 20:00:03 »
Hej, min svåger fick avslag från komunen när han ansökte om att få anlägga en energibrunn. detta pga att det liggen en vattentäkt ganska nära.

Är det någon som känner till om det är lättare att få tillstånd för två filterbrunnar stället ? en att pumpa upp vatten ur samt en att släppa tillbaka det i.

Jag är även intresserad av erfarenheter av denna typ av anläggning.

Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Brunn för grundvatten VP
« Svar #1 skrivet: 30 december 2010, 09:27:01 »
Om anledningen till avslaget berodde på att de var rädda för att vattentäkten skulle förorenas av värmepumpens brine så borde två vanliga vattenhål för upptagning och återföring inte bli något problem.

Jag har installerat några grundvattenvärmepumpar och hade en monterad i mitt förra hus. Dom ger lite bättre verkningsgrad än bergvärme men kräver lite mera underhåll eftersom filtret måste rensas regelbundet.

Om du vill kan du ju prova att ansöka för bergvärme men med ett miljövänligt brine tex. Pottaska, vi har fått tillstånd att använda det ett stenkast från en vattentäkt i Hyndevad,Eskiltuna.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Brunn för grundvatten VP
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2011, 15:26:57 »
Det låter ju som ett intressant alternatv. du nämner t.ex. pottaska vad är det och finns det flera olika medier på samma tema som skulle kunna vara tänkbara? Är det mycket dyrare ? är det något som de flesta borrare känner till eller måste jag jaga tag i det själv i så fall ?
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Brunn för grundvatten VP
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2011, 18:39:52 »
Det låter ju som ett intressant alternatv. du nämner t.ex. pottaska vad är det och finns det flera olika medier på samma tema som skulle kunna vara tänkbara? Är det mycket dyrare ? är det något som de flesta borrare känner till eller måste jag jaga tag i det själv i så fall ?
Pottaska (kaliumkarbonat) är väl inte direkt jättevanligt, men jag har använt det i många år och det funkar hur bra som helst.
Det finns även andra köldbärare som är baserade på sockerarter men dom är inte lika utprovade.
pottaska kräver lite extra av materialvalet så värmepumpstillverkaren måste godkänna pottaska som brine.
Det är ungefär samma pris som glykol.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!