0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Fick en Zubudan 16kwh installerad förra vintern. Nu när det är riktigt kallt cirka 20 -grader räcker inte värmen till.Har en extra 6kwh elparton istallerad efter innedelen. Nu får jag slå på den,,, Stä'llde den på 60 grader såp nu är det varmt. Alla tre lägena på pumpen går plus steg ett och elpatronen. Innetempen är ställd på 20 grader... Tror vi har 15 grader på bottenvåningen.... På övervåningen är det varmt... Har ej gjort några extra inställningar på manöverpanelen. Vad kan jag behöva ändra? Räcker det ej att ställa innetempen så sköter värmaren resten? Fördröjningen på elpatronerna är på 30 mion. Tror elen slagit till cirka 14h detta halvår enligt loggen. Har 1 1/2 plans hus byggt 1959 Källaren är isolerad med 120 frigolit. Källare och bottenvåning på vardera 62 m2 och övervåningen lite mindra p.g.a. snedtak...När vi hade cirka 17 grader 163 kwh dygn inkl hushållesl och nu när det var 20,4 hamnade förb på 169...12 grader kallt ute 114 kwh, 14,5- 147 kwh...Alla element är av lågtemp. Dock inga termostater skulle kanske investera i det? 22 element. 22 mm rör som matning och resten 15... Tacksam för svar:Hälsn Jan
Hej!Renssilen rengjord. Brukar göra det två gånger om året...Någon kalibreing har jag inte gjort. Får företa mig det imorgon då... Bor i Degerfors. Mitt emellan Karlstad och Örebro...Ajdå. Är det stkit med termostater? Och jag som beställt 22 stycken... Men om jag kalibrerar och sådant har inte termostaterna nån funktion?Tänkte att det blir ofta varmt på övervåningen och då vore det bra om man kunde ställa visst gradantal där och i vissa rum i källaren där man ändå inte är...Det var den extra elpatronen jag sställde på 55-60 grader för att få mer värme...Alla element är Purmos kompaktradiatorer och överdimensionerade utifrån rumsstorleken. De flesta är dubbla.Blir kanske bättre om jag får ett nytt styrkort?Hälsn Jan
Hej!Började med det första elementet på sn linga. Justerade och fick cirka 5 graders differens. 45 och 39 grader. Men då detta element har termostater stänger det av sig och nu är temp skillnaden mindre. cirka 32 och 30 grader. Nu skruvade jag upp termostaten. Ställd i pannjrummet på 18 grader till cirka 23 grader. då fick jag en temp på 48 inlopp och 42 retur...Får fortsätta att skruva...Kan kalibreringen verkligen påverka så mycket? Eller är vattenvolymen för stor för pumpen? Borde rimligen gå åt mer energi att värma upp större vattenmängd än mindre vattenmängd:-) Hälsn Jan