0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har i returfördelaren en skruv på varje slinga som jag med en insexskruv kan justera flödet. Är det en sån du menar? Det finns en för varje slinga. Det är den jag tror jag skall strypa med....
Hej.Det stämmer.22mm spånskiva med 7mm golvskiva över (foam mellan)På ovan delen finns kök, badrum (klinkrat) och ett sovrum.I Badrummet sprids värmen bra. Det är ett mindre rum men är också flytspacklatt mm som leder värmen bättre.
Har läst igenom tråden och reflekterar över att du säger att "kan" finnas luft mellan plåt och spånskiva. Det Får inte förekomma. Du måste ha plåten ligga an mot spånet för att få någon som helst värmeöverföring. Tycker att det låter som om det är problemet eftersom du inte får någon avgivning. Kommer du åt att åtgärde det så gör det.
Det är rent trams att man inte får "någon som helst värmeöverföring" om det finns luft runt slangarna. I mitt kök ligger en gammal budgetlösning kvar. För att den helt enkelt fungerar. Golvvärmeslangarna ligger på vanlig aluminiumfolie helt utan kontakt med golvet. Avstånd någonstans mellan 1-7 cm under golvspånskivorna. Slangarna hålls på plats av lite kotlingar och najtråd. Allt monterat en lördag på nittiotalet av en kompis som fått golvvärmeslang över. Inte optimalt eller något jag rekommenderar, men fullt fungerande. Alla gäster brukar berömma vårt varma och sköna köksgolv.Räkna på den, Bo //2000EditPå min utbyggnad som liknar trådskaparens har jag ingen isolering under alls just nu. Och luft mellan plåtarna och golvet på mellan 0 och 50mm.Lik förbannat är golvet varmt...(framledning ca 38-39ºC vid -5 ºC)
Citat från: 2000 skrivet 05 december 2010, 19:53:01Det är rent trams att man inte får "någon som helst värmeöverföring" om det finns luft runt slangarna. I mitt kök ligger en gammal budgetlösning kvar. För att den helt enkelt fungerar. Golvvärmeslangarna ligger på vanlig aluminiumfolie helt utan kontakt med golvet. Avstånd någonstans mellan 1-7 cm under golvspånskivorna. Slangarna hålls på plats av lite kotlingar och najtråd. Allt monterat en lördag på nittiotalet av en kompis som fått golvvärmeslang över. Inte optimalt eller något jag rekommenderar, men fullt fungerande. Alla gäster brukar berömma vårt varma och sköna köksgolv.Räkna på den, Bo //2000EditPå min utbyggnad som liknar trådskaparens har jag ingen isolering under alls just nu. Och luft mellan plåtarna och golvet på mellan 0 och 50mm.Lik förbannat är golvet varmt...(framledning ca 38-39ºC vid -5 ºC)2000 Tack, jag är lite kvällströg och föresten så får väl en pensionist glömma lite av värme o ugnstekniken... Värmen överförs ju i luften inte bara genom ledning, som jag räkna på, utan genom strålning o konvektion också, så med lite rotation på luften som du säkert har massor av och strålning så blir det alltså "varnt o gôtt". Både uppåt å nerover. Så i julklapp Anders, hoppa över det där med glespaneler å kotlingar....tomte:: /Bo