0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja .. undrar om geografin kan vara av betydelse i våra fall.Kollade nyss ute 13,2 gr och pumpen började avfrosta 16,30Sedan 16,42 slutar avfrostningen med att lampan börjar lysa med fast sken igen.Ingen blås dock !Kl 16,48 börjar den blåsa värme.klockan 17.12 dags igen blinkar inne och avfrostar . var ute precis innan och såg lite genomskinlig frost över hela baksidan.nästan längst ned gick ett helvitt band ca 4-5 centimeter brett tvärs över.
ja vi får se...svårt detta massor med trådar om avfrostning men tänkte detta lite spec på just denna modell.jag har väl 2,5 mil till vänern.Läser så mycket om hur varmt det blåser från vissa maskiner men inte från denna inte och dessa avfrostningar i tid och otid som jag inte fattar varför när man ser utedelen.. vi får se som du sa om någon kunnig förbarmar sig..
Karlstad,Nu vill jag inte påstå att jag är en expert på VP, men det låter som att pumpen suger ner sig och där startar avfrostningen.Har du kollat om det frostar på i utedelen innan avfrostningen startar?Kan tänka mig två möjliga orsaker. Antingen brist på köldmedia, eller att du har fukt i anläggningen.Lösningen kan vara att montera ett fuktfilter, ev fylla på med media.MVH/Fidusen
ses,Det kostar väl ca 300 kr. för en inverter.Men det måste du låta en certifierad kyltekniker montera!Anläggningens gasrör måste blåsas med skyddsgas och sen vakumsugas innan man kan släppa på gas, Han kollar då att även kylmedie är tillräckligt!Kolla med Nisse-Gurra, han kan säkert ge dig ett ca pris för vad som är rimligt att betala:)MVH/Fidusen
Karlstad,Om det finns fukt i anläggningen så kommer expansionsventilen inte arbeta på rätt sätt, den fryser igen och funktionen upphör att reglera gasmänden som släpps igenom förhållande till tryck/vakum/temperatur på gasen. Detta är en katastrofal situation i en kyl/värmepumpsanläggning, och inte alls ovanlig.Slarv vid installationen, eller otäta kopplingar .MVH/Fidusen